Hulp en ondersteuning (Wmo)

Zelfstandig kunnen leven is voor iedereen waardevol en geeft plezier en vrijheid in het dagelijks leven. Maar soms lukt het niet meer helemaal op eigen kracht. Gelukkig zijn er veel hulpmiddelen die kunnen helpen om zoveel mogelijk zelf te blijven doen. Zoek informatie over wat er allemaal mogelijk is. Bijvoorbeeld bij uw zorgverzekering. Of kijk op internet, bijvoorbeeld op de Zoetermeerwijzer.

Heeft u een hulpvraag bij het wonen, uw vervoer, huishouden of zelfredzaamheid en komt u er zelf niet uit? Dan kunt u een melding doen bij de Wmo. Samen bekijken we dan welke ondersteuning het beste bij u past, zodat u zo zelfstandig mogelijk blijft en hulp krijgt waar dat echt nodig is.

Uitgangspunten Wmo

  • We kijken naar wat u nog kunt. Uw eigen mogelijkheden staan centraal.
  • Wat u zelf kunt, nemen we niet van u over.
  • Veel dingen kunt u zelf regelen. Denk aan eenvoudige hulpmiddelen, zoals wandbeugels, een douchekruk, een rollator of maaltijdservice.
  • Voor wat u niet meer kunt, regelen we passende ondersteuning. Dit kan praktische hulp zijn, begeleiding of een hulpmiddel op maat.
  • Waar het kan, helpen we u fitter en zelfstandiger te worden. Bijvoorbeeld door coaching of training.
  • Bent u weer voldoende zelfstandig? Dan bouwen we de ondersteuning stap voor stap af.

Hulp die u zelf kunt regelen

  • Kleine aanpassingen in uw woning bijvoorbeeld een verhoogd of verlaagd toilet. 
  • Eenvoudige hulpmiddelen zoals een bril, wandelstok, rollator of wandbeugels.
  • Hulpmiddelen die tijdelijk geleend kunnen worden bij een thuiszorgwinkel zoals bedverhogers, een postoel, krukken of een douche-stoel.
  • Een hoog/laag-bed. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekering.
  • Een korset. Deze kunt u zelf kopen. Bent u aanvullend verzekerd? Dan krijgt u mogelijk een deel van de kosten vergoed. Vraag hiernaar bij uw zorgverzekering.
  • Orthesen/prothesen. Deze kunt u zelf kopen. Bent u aanvullend verzekerd? Dan krijgt u mogelijk een deel van de kosten vergoed. Vraag hiernaar bij uw zorgverzekering.
  • Revalidatie. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekering.
  • Verpleging aan huis of persoonlijke verzorging. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekering.
  • Medische kosten. Deze moet u zelf betalen. Bent u aanvullend verzekerd? Dan krijgt u misschien een deel van de kosten vergoed. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekering.
  • Het eigen risico van uw zorgverzekering. Deze moet u zelf betalen.
  • Maaltijden. Dit kunt u zelf regelen bijvoorbeeld via Apetito of Palet Welzijn. U kunt ook kijken op de Zoetermeerwijzer | Maaltijdvoorziening.
  • Boodschappen doen. U kunt boodschappen thuis laten bezorgen of een boodschappenhulp inschakelen. Meer informatie vindt u op de website: Zoetermeerwijzer | boodschappenhulp.
  • Neem een maatje. Een maatje is een vrijwilliger die u af en toe helpt of een praatje met u maakt. Meer informatie vindt u op de website: Zoetermeerwijzer | maatjesprojecten.
  • Hulp bij administratie en geldzaken. Begeleiding voor het bijhouden van uw administratie. En hulp als u schulden heeft. Meer informatie vindt u bij: Hulp bij geldzaken en schulden.
  • Personenalarmering. Woont u zelfstandig en wilt u in geval van nood snel hulp krijgen? Dan kunt u gebruik maken van personenalarmering. Dit is een kleine alarmzender die u om uw hals of pols kunt dragen. Meer informatie vindt u op de website: Zoetermeerwijzer | Personenalarmering. Heeft u om een medische reden personenalarmering nodig? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid | Zorg en ondersteuning thuis.

Lukt het écht niet om uw problemen zelf op te lossen? Dan kunt u de gemeente vragen om te helpen. Hiervoor doet u een Wmo-melding.

Samen met de gemeente regelen

  • Hulp bij het huishouden. Voor het schoonmaken in uw huis.
  • Woonvoorzieningen. Voor aanpassingen in uw huis. Bijvoorbeeld een traplift.
  • Rolstoelvoorzieningen. Voor hulpmiddelen zoals een (kinder)rolstoel.
  • Hulp bij vervoer. Voor korte afstanden (scootmobiel) of langere afstanden (Regiotaxi).
  • Individuele begeleiding. Een begeleider die u helpt om meer zelfstandig te zijn en te blijven.
  • Dagbesteding. Om uw dagen zinvol in te vullen. Of om te oefenen met werken.
  • Mantelzorgondersteuning. Denk aan hulp en advies bij de verzorging, het organiseren van zorg, tijdelijk overdragen van zorg en voor uzelf zorgen.
  • Kortdurend verblijf in een instelling. Voor mensen die thuis worden verzorgd door een mantelzorger en niet alleen thuis kunnen zijn. De persoon heeft 24 uur per dag toezicht en/of zorg nodig. Bij het kortdurend verblijf logeert iemand maximaal 72 uur per week in een instelling waardoor de mantelzorger even wordt ontlast.
  • Beschermd en begeleid wonen. Dit is wonen in een zorginstelling. Of wonen met hulp van zorgmedewerkers.

Stappenplan hulp of hulpmiddel Wmo aanvragen

 Het aanvragen van Wmo-ondersteuning gaat als volgt:

Stap 1 > Wmo melding doen

U kunt op 3 manieren een Wmo melding doen:

Persoonlijk plan schrijven

Doet u een Wmo-melding? Dan kunt u ervoor kiezen een persoonlijk plan te schrijven. In een persoonlijk plan legt u uit wat u wel en niet kunt doen en waar u hulp bij nodig heeft. Let op! Een persoonlijk plan is iets anders dan een pgb-plan voor een persoonsgebonden budget.

Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. In het pdf document hieronder staat alle informatie voor het opstellen van een persoonlijk plan. U kunt er ook voor kiezen zelf een persoonlijk plan te maken.

Informatie voor het opstellen van een persoonlijk plan (pdf)

Stap 2 > Beoordeling van uw melding

We lezen uw melding en beoordelen of u ondersteuning kunt krijgen. Soms stellen we u hiervoor nog wat vragen over uw situatie en/of lichamelijke conditie. Eventueel kunnen we u uitnodigen om uw lichamelijke mogelijkheden te testen.

Wmo-onderzoek

Zo nodig volgt een huisbezoek of telefonisch gesprek. We bespreken wat u zelf kunt en waar u hulp bij nodig heeft. Bij dit gesprek mag ook een familielid of cliëntondersteuner aanwezig zijn.

Het gesprek gaat het onder andere over:

  • Uw persoonlijke situatie.
  • Uw hulpvraag. 
  • Wat u zelf kunt doen.
  • Wat mensen om u heen voor u kunnen doen.

Onderzoeksverslag

U ontvangt een verslag en controleert of dit klopt met wat er is besproken.

Stap 3 > Wmo aanvraag

Als u het eens bent met het verslag kunt u een aanvraag voor Wmo ondersteuning indienen.

Besluit door de gemeente

U krijgt een schriftelijk besluit waarin staat welke ondersteuning u krijgt. Hierin staan ook de contactgegevens van de organisatie die u Wmo hulp gaat bieden (de aanbieder) en de voorwaarden voor de ondersteuning.  

Start ondersteuning

De aanbieder neemt contact met u op om verdere afspraken te maken.

Stap 4 > Betalen van de hulp of het hulpmiddel

Eigen bijdrage

Zodra u het besluit van de gemeente heeft gekregen, moet u een vaste maandelijkse eigen bijdrage betalen. De hoogte van deze bijdrage kunt u vinden op de website van het CAK

Persoonsgebonden budget

Krijgt u hulp of een hulpmiddel via de Wmo? Dan kunt u dat op 2 manieren krijgen:

  • Zorg in natura (Zin). U krijgt hulp van een aanbieder waar de gemeente een contract mee heeft. De aanbieder neemt dan contact met u op (zoals hierboven beschreven).
  • Persoonsgebonden budget (PGB). U regelt alles zelf.

U betaalt ook voor een PGB een eigen bijdrage per maand. Meer informatie vindt u op de pagina Persoonsgebonden budget en Zorg in natura.

Andere informatie

U heeft hulp of een hulpmiddel en u heeft daarover een vraag

Bekijk bij wie u met welke vraag terecht kunt:

Vragen aan uw zorgaanbieder:

  • Klachten of vragen over de geleverde hulp.
  • Vervanging van uw hulp bij ziekte of vakantie.
  • De tijden waarop uw hulp komt.
  • Overzicht van de geleverde hulp.
  • Uw ondersteuningsplan.

Vragen aan de gemeente:

  • Verandering van uw situatie.
  • Verlenging van de hulp bij het huishouden.
  • De kwaliteit van de geleverde hulp of het hulpmiddel.
  • Klachten over uw aanbieder.
  • Wisselen van aanbieder.

Wmo hulp of hulpmiddel opzeggen

Bij niet-gebruiken

Heeft u het hulpmiddel niet meer nodig? Dan kunt u dit zelf opzeggen.

  • Vul het formulier in: Wmo hulpvraag of hulpmiddel opzeggen.
  • Geef aan wat voor hulpmiddel u heeft en waarom u het wilt opzeggen.
  • U krijgt een brief over het stopzetten van uw hulpmiddel.
  • Als het nodig is neemt een medewerker contact met u op om verdere afspraken te maken.

Bij verhuizen

Verhuist u naar een andere gemeente? Dan moet u dat op tijd doorgeven.

  • Neem contact op met de afdeling Wmo.
  • Met onze medewerker bespreekt u of u het hulpmiddel mag meenemen of moet teruggeven.
  • Heeft u een hulpmiddel gekocht met een persoonsgebonden budget (PGB) of tegemoetkoming? Mogelijk moet u dan een deel van het bedrag terugbetalen.

Verhuizen van andere gemeente naar Zoetermeer

Verhuist u binnenkort naar Zoetermeer? En heeft u waar u nu woont hulp of een hulpmiddel via de Wmo? Dan kunt u deze hulp (voorziening) mogelijk blijven ontvangen. Meer informatie vindt u bij: Wmo hulp of hulpmiddel bij verhuizing

Bij overlijden

Als het overlijden in de Basis Registratie Personen (BRP) is verwerkt dan stopt het recht op het hulpmiddel. De leverancier van het hulpmiddel neemt contact op met de nabestaanden. Er wordt een afspraak gemaakt om het hulpmiddel op te halen.

Wilt u, als nabestaande, toch zelf alvast het hulpmiddel opzeggen? Maak dan gebruik van het formulier: Wmo hulpvraag of hulpmiddel opzeggen.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Heeft u vragen over zorg, wonen, werk, onderwijs of opvoeding? Dan kan een onafhankelijk cliëntondersteuner met u meedenken. Zij weten welke hulp er is en kennen de wetten en regels. Ze kunnen ook bemiddelen bij klachten en problemen met de gemeente of zorgverleners.

Ze kunnen u bijvoorbeeld helpen door:

  • Uw hulpvraag duidelijk te maken.
  • Te helpen als u een klacht wilt indienen.
  • De juiste hulp te zoeken.
  • Een afspraak maken of meegaan naar een afspraak.

De cliëntondersteuners werken bij Adviespunt Zorgbelang en niet bij de gemeente of een zorgverlener. De cliëntondersteuners luisteren, denken met u mee en adviseren. Ze hebben geheimhoudingsplicht. De hulp is gratis. Ook jongeren kunnen terecht bij de cliëntondersteuners.

Kijk voor meer informatie op de website van Adviespunt Zorgbelang.