Woonvoorzieningen (Wmo)
De gemeente kan u helpen wanneer u zich door een beperking niet goed (meer) kunt verplaatsen in- en om uw woning.
Het is de bedoeling dat u eerst kijkt of u uw hulpvraag zelf kunt oplossen voordat u de gemeente om hulp vraagt. Misschien kan iemand in uw omgeving u helpen of kunt u op een andere manier een oplossing regelen.
Kijk ook eens op de Zoetermeerwijzer(externe link). Deze website geeft informatie en tips over uw probleem. Als het niet lukt om uw probleem zelf op te lossen, dan kunt u dit bij de gemeente melden.
Wat u moet weten
Woonvoorzieningen
Er zijn 3 soorten woonvoorzieningen:
- Bouwkundige woonvoorziening (bijvoorbeeld een douchevloer zonder opstap of opstaande rand).
- Losse woonvoorziening (bijvoorbeeld een verrijdbare tillift).
- Tegemoetkoming in verhuiskosten of kosten voor herinrichting.
Koophuis
Woont u in een koophuis? Dan kunt u zelf kiezen welke aannemer uw woningaanpassing uitvoert. Voor losse woonvoorzieningen maakt de gemeente gebruik van vaste leveranciers.
Huurhuis
Woont u in een huurhuis? Dan kiest uw woningbouwcorporatie meestal de leverancier of aannemer. De gemeente heeft hierover afspraken met de sociale woningbouwcorporaties. Zij geven hieraan altijd hun medewerking. Met particuliere verhuurders werkt de gemeente niet samen. U moet dan zelf toestemming vragen of er aanpassingen in/aan uw huis mogen worden gedaan.
U wilt zelf verhuizen
Als u verhuist en u heeft een woonvoorziening nodig in uw nieuwe huis, dan moet u contact opnemen met de gemeente voordat u het nieuwe huis accepteert. Het is niet de bedoeling dat u van een geschikte woning verhuist naar een woning die opnieuw aangepast moet worden.
Verhuizen op advies van de gemeente
U krijgt het advies om te verhuizen als de kosten voor woningaanpassing hoger zijn dan een bepaald grensbedrag. U krijgt ook een advies om te verhuizen als uw woning niet goed aangepast kan worden. Als het nodig is kan de gemeente u een bijdrage geven voor de kosten van verhuizen of herinrichting. Het maakt hierbij niet uit of u in Zoetermeer blijft wonen of dat u gaat wonen in een andere gemeente.
Advies om te gaan wonen in een aangepaste woning
Gelijkvloerse woning (zonder trap) of rollatorwoning
U heeft het advies gekregen om in een gelijkvloerse- of rollatorwoning te gaan wonen.
- U moet zelf zoeken naar een dergelijke woning via Woonnet Haaglanden(externe link).
- Heeft u voorrang nodig bij het zoeken naar een woning? Dan kunt u een urgentieverklaring aanvragen.
- Met deze verklaring heeft u 3 maanden voorrang op andere mensen die een woning zoeken.
- Voor een urgentieverklaring heeft u een Wmo advies voor een aangepaste woning nodig.
- Dit advies vraagt u aan bij de afdeling Wmo van de gemeente.
- Zonder dit advies krijgt u geen urgentieverklaring.
Rolstoelwoning
U heeft het advies gekregen om in een rolstoelwoning te gaan wonen.
- De gemeente helpt u met het zoeken naar een rolstoelwoning (bemiddeling).
- Wij werken hiervoor samen met de woningcorporaties Stedelink (voorheen Vestia), Vidomes en De Goede Woning.
- Komt er een rolstoelwoning vrij? Dan meldt de woningcorporatie dit bij de gemeente.
- De gemeente geeft aan wie geschikte kandidaten zijn voor de vrijgekomen rolstoelwoning.
- De woningcorporatie nodigt u uit voor een bezichtiging via Woonnet Haaglanden(externe link). U moet daarop wel ingeschreven staan.
- Voor een rolstoelwoning kunt u geen urgentieverklaring aanvragen (dit is ook niet nodig).
Verhuizing vanwege mantelzorg
Mantelzorgers en mensen die mantelzorg krijgen moeten soms dichter bij elkaar gaan wonen. De verzorger- of de ontvanger van de mantelzorg kan hiervoor voorrang krijgen op andere woningzoekenden. Hiervoor is een urgentieverklaring nodig. Om een urgentieverklaring te krijgen heeft u een mantelzorgverklaring nodig. Deze verklaring vraagt u aan op naam van de mantelzorgontvanger bij de unit Wmo van de gemeente Zoetermeer.
Installeren van de woonvoorziening
Een vergoeding van de kosten voor een woonvoorziening kunt u niet aanvragen als:
- U de woonvoorziening al (deels) heeft gemaakt. - Onze medewerker kan dan niet goed meer bepalen of deze voorziening voor u wel de beste oplossing is.
- Een aanpassing in de woning wordt pas gemaakt nadat de gemeente een positief besluit neemt. (U mag niet alvast beginnen met het (laten) maken van de woonvoorziening).
- De levertijd van een woonvoorziening hangt af van het soort voorziening.
Aanvragen
Wat gebeurt er nadat u een melding heeft gedaan?
- Eén van onze medewerkers belt u op.
- Hij/zij stelt u vragen om uw probleem duidelijk te krijgen. Voorbeelden van deze vragen zijn: - Wat is uw probleem precies? - Wat heeft u zelf al gedaan om het probleem op te lossen? - Kunnen mensen uit uw omgeving u helpen?
- Kunt u samen met de medewerker het probleem niet oplossen? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente.
Wat gebeurt er nadat de aanvraag is gedaan?
- Eén van onze medewerkers belt u op om met u een afspraak te maken voor een gesprek.
- Bij dit gesprek mogen ook familieleden, vrienden en/of mantelzorgers aanwezig zijn. U kunt ook een cliëntondersteuner vragen om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Onze medewerker kan u hierover meer informatie geven.
- In het gesprek kijkt onze medewerker eerst hoeveel hulp u nodig heeft. Misschien bent u meer geholpen met een andere oplossing. Is dit niet het geval? Dan start hij/zij de aanvraag voor individuele begeleiding van de Wmo.
Persoonlijk plan
U mag ook zelf een persoonlijk plan indienen. Dit plan schrijft u zelf of samen met de mensen die u helpen. In het plan legt u uit welke mogelijkheden en beperkingen u heeft en waar u hulp bij nodig heeft. Het indienen van een persoonlijk plan kan tot uiterlijk een week na de melding.
Lees eerst de 'Informatie voor het opstellen van een persoonlijk plan' (zie onder 'Te downloaden'). Daarin staan onderwerpen die handig zijn om in uw persoonlijk plan op te nemen.
Afspraak maken
Afspraak wijzigen of verwijderen?
Als u een afspraak heeft gemaakt krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staat ook een link waarmee u zelf uw afspraak kunt wijzigen of verwijderen.
Heeft u de e-mail niet meer? Bel dan met 14 079. Een medewerker kan de afspraak voor u wijzigen of verwijderen.
Betalen van de zorg
Doet u een aanvraag voor Wmo? Dan kunt u laten weten hoe u deze zorg wilt betalen, meestal gaat dit via Zorg in natura (Zin) en bij uitzonderingen via een persoonsgebonden budget (pgb). Meer informatie vindt u op de pagina Persoonsgebonden budget en Zorg in natura.
Hoelang duurt het?
Na ontvangst van uw melding neemt één van onze medewerkers binnen 6 weken contact met u op om uw melding te bespreken.
Het is op dit moment erg druk bij de afdeling Wmo. Daarom kan de behandeling van uw melding langer duren dan 6 weken. Wij doen ons best u zo snel mogelijk te helpen. Na uw melding krijgt u van ons een brief met meer informatie.
Positief besluit
De Wmo-consulent regelt uw hulpmiddel of aanpassing in de woning (eventueel in overleg met de verhuurder). Sommige hulpmiddelen hebben een langere levertijd (bijvoorbeeld een rolstoel of tillift).
Negatief besluit
Als er andere oplossingen mogelijk zijn wijst de gemeente uw aanvraag af. U krijgt een brief met de reden van de afwijzing. Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u bezwaar maken. In de brief staat hoe u bezwaar kunt indienen.