Verhuizing doorgeven
Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen.
Het doorgeven van uw verhuizing kan in Zoetermeer op dit moment alleen online, behalve:
Wie kan de adreswijziging doorgeven?
U kunt zelf uw adreswijziging doorgeven (als u 16 jaar of ouder bent), maar de volgende personen mogen dat ook voor u doen:
- Uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner, als u beiden hetzelfde oude en nieuwe woonadres heeft.
- Uw ouders, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben.
- Uw meerderjarige kinderen, als zij hetzelfde oude en nieuwe woonadres hebben.
- Uw verzorgers/voogd/curator (indien van toepassing).
- Een meerderjarig persoon die u machtigt (die gemachtigde moet wel de machtiging, een identiteitsbewijs en (een kopie van) uw identiteitsbewijs overleggen).
U verhuist naar Zoetermeer of binnen Zoetermeer
- Stuur ons online een adreswijziging (zie 'Online regelen'). U heeft hiervoor een DigiD inlogcode nodig.
- Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent. Eerder doorgeven mag, maar dat kan niet langer dan 4 weken vóór de verhuisdatum.
- De datum die u opgeeft als verhuisdatum = de datum van de adreswijziging.
- U kunt de datum van de adreswijzing niet meer aanpassen als uw verhuizing is verwerkt.
- Bent u te laat met het melden van uw verhuizing? Dan geldt de datum van ontvangst van de melding als datum van adreswijziging.
U gaat bij iemand inwonen of samenwonen in Zoetermeer
- Stuur ons online een adreswijziging (zie 'Online regelen'). U heeft hiervoor een DigiD inlogcode nodig.
- U meldt in het formulier bij wie u gaat inwonen (= de hoofdbewoner)
- De hoofdbewoner moet binnen 7 dagen toestemming geven.
- De toestemming mag alleen worden gegeven door de persoon die u in het formulier genoemd hebt. U mag niet uzelf opgeven als hoofdbewoner.
- Pas ná toestemming van de hoofdbewoner behandelen wij de adreswijziging.
- De hoofdbewoner kan alléén met DigiD toestemming geven via Mijn Zoetermeer of via Toestemming hoofdbewoner. De hoofdbewoner krijgt hierover géén e-mail.
- Als de hoofdbewoner toestemming geeft is hij/zij zich bewust van de gevolgen van het inwonen van de andere persoon.
- Geeft de hoofdbewoner geen (of niet op tijd) toestemming? Dan schrijven wij u niet in op het nieuwe adres.
Bij samenwonen moeten beide partners tegelijk een adreswijziging doorgeven.
Verhuis uw Wmo hulp of hulpmiddel mee
Verhuist u binnenkort naar Zoetermeer? En heeft u waar u nu woont hulp of een hulpmiddel via de Wmo? Dan kunt u deze hulp (voorziening) mogelijk blijven ontvangen. Meer informatie vindt u onder: Wmo hulp of hulpmiddel bij verhuizing.
Woont u al in Zoetermeer? En verhuist u binnen Zoetermeer naar een andere woning? Neem dan contact op met de afdeling Wmo om de mogelijkheden te bespreken.
U gaat verhuizen naar het buitenland (emigreren)
Verhuist u naar het buitenland (emigreren)? Dan moet u dit uiterlijk 5 dagen vóór uw vertrek aangifte van emigratie doen.
Controle van de adreswijziging
Wij kijken of uw adreswijziging klopt. U kunt een boete krijgen als:
- U toelaat dat iemand zich inschrijft op uw adres terwijl u weet dat dit niet klopt.
- U expres een verhuizing doorgeeft terwijl u niet verhuist.
- U expres uw verhuizing niet doorgeeft terwijl u wel bent verhuisd.
Welke organisaties krijgen uw nieuwe adres?
Het hangt van uw persoonlijke situatie af welke organisaties uw adres krijgen. Meestal is dat:
- Hoogheemraadschap.
- Belastingdienst (inclusief de afdeling Motorrijtuigenbelasting).
- Sociale verzekeringsbank (SVB) (in geval van kinderbijslag of AOW/ANW).
- Donorregister (indien van toepassing).
- DUO (indien van toepassing).
- Rijksdienst voor het Wegverkeer (als er een kenteken op uw naam staat).
- Uw pensioenfonds.
- Afdelingen binnen de gemeente zoals Belastingen, Onderwijs, Sociale Zaken (afhankelijk van wat op u van toepassing is).
Soms geven wij uw adres aan bijvoorbeeld een kerk of maatschappelijke instelling. Wilt u dit niet? Stuur ons dan een verzoek. Hoe u dat doet leest u in het product: Verstrekkingsbeperking persoonsgegevens.
Wat moet u doen?
Geef uw verhuizing door aan de nieuwe gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u bent verhuisd. Als u de verhuizing eerder wilt doorgeven, kan dit maximaal 4 weken voor de datum van verhuizing.
Let op:
Als u na de verhuizing aangifte doet van adreswijziging, dan is de datum van verhuizing de datum van adreswijziging. Dit moet dan wel binnen 5 dagen na verhuizing.
- Als u later aangifte doet, is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente, de officiële datum van adreswijziging.
- Als u een verhuizing in de toekomst hebt doorgegeven, past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft. Dit is dan de datum van adreswijziging.
Zorg ervoor dat u alle gegevens geeft die de gemeente nodig heeft. Anders past de gemeente uw adresgegevens niet aan.
Online regelen
Hoelang duurt het
- Geeft u vooraf uw adreswijziging door? Dan wordt de adreswijziging pas verwerkt op de datum van de verhuizing (als de verhuizing akkoord is).
- Verhuizing akkoord? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen na verwerking van de adreswijziging per post van ons bericht.
- Volg de stand van zaken via Mijn Zoetermeer.
- Binnen enkele dagen na de verhuisdatum ziet u in Mijn Zoetermeer uw nieuwe adres.
Verhuist u van een andere gemeente naar Zoetermeer? Dan kan het een paar dagen langer duren voordat uw verhuizing is verwerkt en uw nieuwe adres zichtbaar is in Mijn Zoetermeer. Twijfelt u of uw verhuizing wel goed is verwerkt? Bel dan met 14 079.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik iemand uitschrijven van mijn adres?
U kunt niet zelf iemand uitschrijven. Wel kunt u een adresonderzoek laten doen.