Bij een adresonderzoek wordt gekeken of één of meerdere personen op een bepaald adres ingeschreven staan, en of die daar ook echt wonen.

U kunt in de volgende gevallen een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente:

  • Iemand is op uw adres ingeschreven die er niet woont.
  • Iemand heeft een briefadres op uw adres en u kunt die persoon niet meer bereiken.
  • Iemand heeft een briefadres op uw adres en u wilt uw toestemming voor het briefadres intrekken.

Wilt u een adresonderzoek laten doen? Dan kunt u een afspraak maken.

Afspraak maken

Afspraak verzoek tot adresonderzoek

Afspraak wijzigen of verwijderen?

Als u een afspraak heeft gemaakt krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staat ook een link waarmee u zelf uw afspraak kunt wijzigen of verwijderen.

Verandert u uw afspraak? Vergeet dan niet de andere afspraak te verwijderen!

Heeft u de e-mail niet meer? Bel dan met 14 079. Een medewerker kan de afspraak voor u wijzigen of verwijderen.

Meenemen

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Bijvoorbeeld een koop- of huurcontract.
  • Als u weet om welke persoon het gaat, geeft u ook de naam, geboortedatum en telefoonnummer van deze persoon door.

Kosten

OmschrijvingKosten
Aanvraag voor adresonderzoekgratis

Hoelang duurt het?

  • Een adresonderzoek kan meerdere weken tot maanden duren. Dit hangt af van de informatie die tijdens het onderzoek binnenkomt.
  • U krijgt bericht over de uitkomst van het onderzoek en de gevolgen hiervan voor de inschrijving in de basisregistratie personen (BRP).