Als u werkloos bent en tussen de 18 en 27 jaar, kunt u een bijstandsuitkering aanvragen via werk.nl(externe link). Met een bijstandsuitkering kunt u belangrijke kosten (zoals vaste lasten en boodschappen) betalen.

Filmpjes ter informatie

Kijk eerst naar het informatiefilmpje wat voor u van toepassing is. Daarin krijgt u uitleg over de (online) stappen die u moet nemen.

Bijstandsuitkering aanvragen, 18 tot 27 jaar

Bijstandsuitkering aanvragen, vanaf 27 jaar

Jonger dan 27 jaar?

Bent u jonger dan 27 jaar? Dan geldt een scholingsplicht. Kunt u terug naar school? Dan moet u dat ook doen. De gemeente en het Leerwerkloket(externe link) kunnen daarbij helpen.

Heeft u een partner van 27 jaar of ouder?

U moet dan samen de uitkering aanvragen. U gaat ook samen naar de gesprekken.

U bent jonger dan 27 jaar en u heeft een WW-uitkering?

Vraag de uitkering aan 4 weken voordat de WW-uitkering stopt. In de laatste 4 weken van de WW-uitkering moet u naar werk of een opleiding zoeken.

Voorschot

U kunt geen voorschot krijgen als de zoektermijn van 4 weken nog niet voorbij is. U moet eerst de aanvraag afronden.

Aanvragen

  • Ga naar de website www.werk.nl(externe link).
  • Log in met uw DigiD code.
  • Ga naar de tab 'Uitkering'.
  • Kies voor 'Bijstandsuitkering of IOAW-uitkering aanvragen'.
  • Vul de vragen in.
  • Daarna kunt u een afspraak plannen voor een 'domeincheckgesprek'.
  • U moet ook eerst 4 weken zoeken naar werk of een opleiding (dit heet zoektermijn). Wij kunnen u hierbij helpen en bespreken dit met u tijdens het domeincheckgesprek.
  • Neem uw Curriculum Vitae (CV)(externe link) mee naar het gesprek.
  • Tijdens het gesprek wordt uitgelegd:
    • wat u in die 4 weken moet doen
    • welke hulp u kunt krijgen
    • wat een bijstandsuitkering is
    • welke rechten en plichten u heeft
  • Geen werk of opleiding gevonden na de zoektermijn van 4 weken?
  • Dan kunt u de aanvraag afronden.
  • Ga naar de website www.werk.nl(externe link).
  • U vult alle vragen verder in.
  • Aan het einde van de aanvraag kunt u een afspraak plannen voor een intakegesprek.
  • Tijdens dit gesprek wordt uw aanvraag beoordeeld.
  • De gemeente kijkt of u genoeg gedaan heeft om werk of een opleiding te vinden.
    • Heeft u niet genoeg gedaan? Dan kan de gemeente ervoor kiezen om u geen of een lagere uitkering te geven.
    • Heeft u wel genoeg gedaan en voldoet u aan alle andere regels? Dan kan de gemeente u een uitkering geven.

Meenemen naar gesprekken

Bij het 1e gesprek (domeincheckgesprek):

  • een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
  • uw Curriculum Vitae (CV)

Bij het 2e gesprek (intakegesprek):

  • een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs)
  • bewijzen die laten zien dat u geen werk of opleiding heeft gevonden (bijvoorbeeld sollicitatiebrieven of afwijzingsbrieven)
  • gegevens over uw woonsituatie (de hoogte van huur of hypotheek)
  • inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave)
  • gegevens over uw laatste baan of opleiding
  • bankafschriften
  • een overzicht van uw bezittingen en eventuele schulden
  • brieven van de Belastingdienst over toeslagen of heffingskortingen

Woont u samen met een partner of echtgenoot/echtgenote? Dan moet u bovenstaande gegevens ook van hem/haar meenemen.

Hoelang duurt het?

U krijgt binnen 8 weken nadat de gemeente de aanvraag heeft ontvangen bericht of u een uitkering krijgt.

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.