Afvalstoffenheffing

U betaalt afvalstoffenheffing, omdat u de mogelijkheid heeft om huisvuil aan te bieden bij uw adres.
Het bedrag hangt af van het aantal personen dat op uw adres staat ingeschreven.

De gemeente haalt elke week afval op. Ook als u geen gebruik maakt van de vuilophaaldienst, moet u afvalstoffenheffing betalen.

Wat u moet weten

Woont u met meerdere personen op een adres? Dan komt de aanslag meestal op naam van de persoon: 

  • Die ook als eigenaar aanslagen ontvangt voor het adres.
  • Of degene die het langst ingeschreven staat op het adres. 
  • Als meerdere personen tegelijkertijd staan ingeschreven, gaat de aanslag naar de oudste bewoner.

Verandering in uw situatie?

Maakt u per 1 januari gebruik van een adres waar huisvuil kan ontstaan in Zoetermeer? Dan betaalt u afvalstoffenheffing voor dit adres voor het hele jaar.  

Maakt u later in het jaar gebruik van een adres waar huisvuil kan ontstaan in Zoetermeer?  Dan betaalt u afvalstoffenheffing voor het aantal volle kalendermaanden vanaf de datum waarop u op dat adres in Zoetermeerstaat ingeschreven. 

U verhuist met uw huishouden binnen Zoetermeer 

Dan neemt u de aanslag afvalstoffenheffing mee. Vanaf het nieuwe jaar krijgt u een aanslag afvalstoffenheffing voor het nieuwe adres. 

U verhuist met uw huishouden buiten Zoetermeer

Dan kunt u mogelijk vermindering krijgen van de afvalstoffenheffing voor de volle kalendermaanden dat u niet meer in Zoetermeer woont.  

U gaat samenwonen en u verhuist binnen Zoetermeer

Dan kan het mogelijk zijn dat de aan u en uw partner opgelegde aanslagen afvalstoffenheffing worden verminderd. Dat hangt af of u gaat inwonen bij uw partner of dat u beide op een nieuw adres gaat wonen. 

Machtiging voor automatische incasso afgeven

U kunt een machtiging voor automatische incasso afgeven als het bedrag van de aanslag onder de € 20.000,- ligt. De machtiging kunt u regelen via:

Mijn Belastingen

Bezwaar maken

Klopt volgens u de aanslag niet? Maak dan bezwaar via: 

Mijn Belastingen

De gemeente moet uw bezwaar hebben ontvangen binnen 6 weken na de dagtekening van de aanslag. U krijgt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging.  

 Kijk voor meer informatie bij:

Belastingen, bezwaar maken

Kwijtschelding aanvragen

Heeft u een laag inkomen en weinig vermogen (geld en bezit)? Kunt u de belasting niet betalen? Vraag dan kwijtschelding aan via:

Mijn Belastingen

Als u recht heeft op kwijtschelding, dan hoeft u de belasting of een deel daarvan niet te betalen. Kwijtschelding kunt u alleen aanvragen voor uw privé aanslagen die op uw naam staan voor uw woonadres (niet voor uw zakelijke aanslagen). 

Kijk voor meer informatie bij:

Kwijtschelding

Afspraak maken afvalstoffenheffing betalen op het stadhuis

Afvalstoffenheffing betalen op het stadhuis kan alleen op afspraak.

Afspraak betalen belastingen

Let op! Op het stadhuis kunt u alleen pinnen of gepast betalen.

Afspraak wijzigen of verwijderen?

Als u een afspraak heeft gemaakt krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staat ook een link waarmee u zelf uw afspraak kunt wijzigen of verwijderen.

Verandert u uw afspraak? Vergeet dan niet de andere afspraak te verwijderen!

Heeft u de e-mail niet meer? Bel dan met 14 079. Een medewerker kan de afspraak voor u wijzigen of verwijderen.

Kosten

De afvalstoffenheffing staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.

OmschrijvingKosten
huishouden van 1 persoon€ 307,88
huishouden van 2 personen€ 345,70
huishouden van 3 of meer personen€ 362,54