WOZ-waarde
De gemeente bepaalt elk jaar de waarde van huizen, bedrijfspanden, winkels en ongebouwde stukken grond. Deze waarde wordt de WOZ-waarde genoemd. De gemeente gebruikt de WOZ-waarde om de hoogte van de belastingen te bepalen.
Iedereen die op 1 januari eigenaar en/of gebruiker is van een onroerende zaak binnen de gemeente Zoetermeer krijgt voor dat jaar een aanslag gemeentelijke belastingen.
Hoe berekenen we uw WOZ-waarde?
Om uit te leggen hoe de WOZ-waarde wordt bepaald is een animatievideo gemaakt. In de video wordt uitgelegd:
- Hoe de WOZ-waarde wordt bepaald.
- Hoe u zelf de WOZ-waarde kunt controleren.
- Dat de Waarderingskamer toezicht houdt.
Wilt u bezwaar maken? Kijk dan voor meer informatie bij: Belastingen, bezwaar maken.
Elk jaar een nieuwe berekening
Wij kijken elk jaar opnieuw hoeveel uw woning waard is op basis van verkochte woningen in uw buurt. De gemeente rekent dus niet met een gemiddelde stijging.
Met welke woningen vergelijken we uw woning?
Op uw taxatieverslag staat met welke woningen wij uw woning hebben vergeleken. Deze woningen zien er misschien anders uit dan uw woning. Dat komt omdat er niet elk jaar woningen worden verkocht in uw straat.
Voor uw WOZ-waarde is de oppervlakte van de vloer het belangrijkst. Maar ook het type woning, het bouwjaar en de ligging zijn belangrijk bij het bepalen van de WOZ-waarde.
WOZ-taxatieverslag bekijken
Het WOZ-taxatieverslag kunt u inzien via MijnBelastingen. Als inwoners logt u in met uw DigiD. Als bedrijf logt u in met eHerkenning.
De taxatieverslagen zijn niet openbaar.
WOZ-waarde inzien via WOZ-waardeloket
- Via het WOZ-waardeloket kunt u de WOZ-waarden inzien van alle huizen in Nederlandse gemeenten die aangesloten zijn op het WOZ-waardeloket.
- Elk jaar worden de nieuwe WOZ-waarden toegevoegd.
- Om te voorkomen dat het loket te veel wordt gebruikt is een maximum gesteld aan het aantal woningen dat u binnen een bepaalde tijd mag opvragen.
Het WOZ-waardeloket toont alléén informatie over:
- de WOZ waarde
- het gebruiksoppervlak
- het bouwjaar
Andere informatie die de gemeente gebruikt voor het taxatieverslag kunt u niet inzien, zoals:
- inhoud
- of er bijgebouwen zijn
- het grondoppervlak
Bezwaar
Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar maken via MijnBelastingen.
Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de datum van het aanslagbiljet door de gemeente zijn ontvangen. Binnen 5 werkdagen krijgt u van ons een bevestiging.
De afdeling Belastingen handelt uw bezwaar volgens de wet voor 31 december af. Wanneer dat niet lukt, informeert de gemeente u daarover. Dient u bezwaar in binnen de laatste 6 weken van het kalenderjaar? Dan geldt de afhandelingstermijn van 6 weken. Deze termijn kan met 6 weken worden verlengd.
Beroep
Heeft de gemeente uw bezwaar afgewezen? Dan kunt u vaak beroep indienen bij de rechter. In het besluit van de gemeente staat of dit kan. U moet uw beroep binnen 6 weken indienen.