Privacyverklaring gemeente Zoetermeer
Als gemeente Zoetermeer moeten wij veel soorten werk uitvoeren. Om dit goed te kunnen doen, leggen wij gegevens over u vast. Dat noemen wij 'persoonsgegevens'. Wij vinden het belangrijk dat wij goed met uw persoonsgegevens omgaan. In deze privacyverklaring leest u hoe wij dat doen.
Wij gebruiken uw persoonsgegevens alleen om ons werk goed uit te kunnen voeren
Meestal volgt uit een wet dat wij uw persoonsgegevens mogen gebruiken. Bijvoorbeeld om:
- identiteitsbewijzen te geven
- aanvragen te behandelen
- zorg te bieden
- contracten uit te voeren
- producten te leveren
- onderzoek te doen
- inwoners te helpen
- de stad veilig te houden
- u informatie te geven
Soms mogen wij persoonsgegevens alleen gebruiken als u daar toestemming voor geeft. Wij leggen u dan duidelijk uit waarvoor wij toestemming vragen. We vertellen u ook wat u kunt doen als u niet meer wilt dat wij uw persoonsgegevens gebruiken.
Wij moeten voldoen aan regels over privacy
Deze regels staan vooral in de Europese privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Wij volgen in ieder geval deze regels:
- Persoonsgegevens worden alleen voor duidelijke doelen gebruikt;
- Persoonsgegevens worden goed beveiligd;
- Er worden niet meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk;
- Medewerkers mogen gegevens nooit zomaar delen;
- Persoonsgegevens worden niet langer dan noodzakelijk bewaard.
Binnen onze organisatie hebben wij hierover afspraken gemaakt. Deze kunt u lezen in ons Privacybeleid.
Politiegegevens
De gemeente gebruikt soms uw persoonsgegevens. Hoe wij met uw gegevens omgaan, is geregeld in 2 verschillende wetten: de AVG en de Wet politiegegevens (Wpg). De AVG geldt voor gewone zaken, zoals een paspoort of een uitkering. De Wpg geldt als een buitengewoon opsporingsambtenaar (een boa) werkt aan een strafbaar feit, bijvoorbeeld bij een boete of proces-verbaal. Dan gelden strengere regels voor privacy en veiligheid.
Dit deel van de privacyverklaring gaat over politiegegevens.
Wat doen boa's precies?
Bij de gemeente Zoetermeer werken de boa's op 3 onderwerpen:
- De openbare ruimte; dit zijn de handhavers die u op straat ziet lopen.
- Leerplicht; dit zijn de leerplichtambtenaren.
- Werk, inkomen en zorg, dit is de sociale recherche.
Hieronder leest u per onderwerp:
- Welke gegevens worden gebruikt.
- Waarvoor we de gegevens gebruiken.
- Met wie we die gegevens kunnen delen.
- Hoe lang we ze bewaren.
1. De openbare ruimte
In de openbare ruimte werken de boa's, ook wel bekend als handhavers. Zij houden toezicht op de openbare ruimte, bijvoorbeeld bij afvaldumping, geluidsoverlast of parkeerproblemen. Soms schrijven zij een boete uit of maken zij een proces-verbaal op. De gegevens die dan worden vastgelegd, noemen we politiegegevens.
Deze gegevens kunnen wij delen met:
- de politie
- het Centraal Justitieel Incassobureau
- het Openbaar Ministerie
- de burgemeester; en
- Bureau HALT
Wij bewaren deze politiegegevens maximaal 10 jaar.
2. Leerplicht
De leerplichtambtenaren doen onderzoek wanneer een leerling zonder goede reden niet naar school gaat. We noemen dat (vermoedelijk) ongeoorloofd verzuim. De leerplichtambtenaren maken afspraken met ouders en leerlingen over wat er nodig is om de leerling weer naar school te laten gaan. Wanneer een leerplichtambtenaar als boa een verwijzing naar Bureau HALT maakt of een proces-verbaal opmaakt, dan is er sprake van politiegegevens. Het proces-verbaal is een verslag waarin het verzuim en de stappen erna zijn beschreven.
Deze politiegegevens kunnen wij delen met:
- de politie
- het Openbaar Ministerie
- de burgemeester
- Bureau HALT; of
- de Raad voor de Kinderbescherming als dat gevraagd wordt
Wij bewaren deze politiegegevens maximaal 10 jaar.
3. Werk, inkomen en zorg
Werk en inkomen
De boa's die zich bezighouden met Werk en inkomen gebruiken politiegegevens voor langdurige onderzoeken die gaan over misbruik en onjuist gebruik van uitkeringen, waarbij het terugvorderingsbedrag hoger is dan € 50.000,-.
De gegevens kunnen afkomstig zijn van:
- uzelf
- tipgevers of van getuigen
- uw uitkeringsdossier
- SuwiNet (systeem met informatie over inkomensverhoudingen)
- de gemeentelijke basisregistratie personen (de BRP)
- organisaties met een inlichtingenplicht (zoals verhuurders, werkgevers en de belastingdienst)
- gevorderde gegevens (bijvoorbeeld bankafschriften die worden opgevraagd bij de bank)
- beslaglegging (bijvoorbeeld bij beslag op een auto om het teveel betaalde geld terug te kunnen krijgen)
Wanneer dat nodig is, delen wij deze gegevens met:
- de politie
- het Openbaar Ministerie; en
- de Belastingdienst
Deze gegevens bewaren wij maximaal 5,5 jaar vanaf het sluiten van het onderzoek. Dat is meestal na veroordeling of verjaring van bijvoorbeeld valsheid in geschrifte (het expres verkeerd invullen van formulieren).
Zorg
De boa's die zich bezighouden met zorg gebruiken politiegegevens voor langdurige onderzoeken die gaan over misbruik en onjuist gebruik van zorgvoorzieningen. Deze zorgvoorzieningen worden vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdwet aan inwoners geleverd.
De gegevens kunnen afkomstig zijn van:
- uzelf
- bestuursrechtelijke dossiers
- eigen waarneming
- verdachten
- getuigen
- politie
- toezichthouders
- meldingen van aangevers
- meld misdaad anoniem
- mensen die de gemeente tips geven
Wanneer dat nodig is, delen wij deze gegevens met:
- de politie
- het Openbaar Ministerie
- het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC)
- de gemeente (bijvoorbeeld de afdeling Publiekszaken of de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving
- bestuursrechtelijke toezichthouders. Dat zijn medewerkers van de gemeente die controleren of u mensen en organisaties zich aan de wet houden
Wij bewaren de gegevens 5,5 jaar vanaf het sluiten van het onderzoek. Meestal is dat na veroordeling of verjaring van bijvoorbeeld valsheid in geschrifte (dus met opzet verkeerd invullen van formulieren).
Uw rechten
U mag politiegegevens die over u gaan bekijken als u daar om vraagt. Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u vragen om de gegevens aan te passen. U kunt ook vragen om uw gegevens te laten verwijderen. Hoe u dit doet, leest u onder 'U heeft verschillende rechten rondom uw persoonsgegevens'.
Let op: bij politiegegevens zijn uw rechten anders dan bij normale persoonsgegevens.
U krijgt na maximaal 6 weken een reactie
Als uw verzoek erg ingewikkeld is of over veel gegevens gaat, mogen wij deze periode met 4 weken verlengen.
Hebt u gevraagd om aanpassing of verwijdering van uw gegevens? Dan krijgt u binnen 4 weken bericht van ons.
U mag de gegevens bij de gemeente komen bekijken
U krijgt geen kopie van uw gegevens. U krijgt een brief waarin wij uitleggen:
- Waarom wij uw gegevens gebruiken.
- Op basis van welke regels wij uw gegevens gebruiken.
- Welke soorten politiegegevens wij van u gebruiken.
- Of wij politiegegevens over u in de afgelopen vier jaar met anderen hebben gedeeld.
- Als wij uw gegevens met anderen hebben gedeeld: leggen wij uit met welke soorten organisaties uw gegevens zijn gedeeld. We vertellen u dan ook of dit organisaties buiten de Europese Unie zijn.
- Hoe lang wij de gegevens bewaren. We kunnen ook uitleggen hoe we bepalen hoe lang uw gegevens worden bewaard.
- Van welke soorten organisaties wij uw gegevens hebben gekregen.
- Dat u mag vragen om aanpassing, verwijdering of afscherming van uw gegevens.
- Dat u een klacht kunt indienen bij de Autoriteit persoonsgegevens. We leggen uit waar u dit kunt doen.
U kunt niet altijd uw gegevens zien
In de wet staan een aantal uitzonderingen. In die gevallen hoeven wij u uw gegevens niet te laten zien. Dat is zo wanneer:
- Dit een onderzoek of procedure kan verstoren.
- Dit nadelige gevolgen voor de voorkoming, de opsporing, het onderzoek en de vervolging van strafbare feiten of de uitvoering van straffen kan hebben.
- Om de openbare veiligheid te beschermen.
- De rechten en vrijheden van andere personen te beschermen.
- De nationale veiligheid te beschermen.
- Als uw verzoek duidelijk onterecht is of als u te vaak vraagt om uw gegevens in te zien.
Functionaris voor de Gegevensbescherming
De Functionaris voor de Gegevensbescherming controleert of wij aan de regels voldoen. Deze persoon noemen wij ook wel een toezichthouder. De Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) kan de gemeente ook adviseren over hoe persoonsgegevens gebruikt mogen worden.
Heeft u een vraag aan de FG? Dat kan op 3 manieren:
- U stelt uw vraag via het webformulier
- U stuurt een brief aan: Gemeente Zoetermeer
t.a.v. de Functionaris Gegevensbescherming
Postbus 15
2700 AA Zoetermeer - U belt met 14 079
In Nederland is er ook een nationale toezichthouder: de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens controleert of Nederlandse organisaties zich aan de regels houden. Bij de Autoriteit Persoonsgegevens kunt u ook klachten indienen over hoe een organisatie met uw gegevens omgaat.
Uw rechten
U heeft verschillende rechten rondom uw persoonsgegevens
U mag uw persoonsgegevens bekijken
U moet dan duidelijk vertellen welke gegevens of welk dossier u graag wilt zien. Wij vragen u om met DigiD in te loggen. Dan weten wij zeker dat wij met de juiste persoon contact hebben.U kunt uw persoonsgegevens laten aanpassen
Het kan gebeuren dat de persoonsgegevens die wij over u verwerken niet kloppen. U kunt ons dan vragen om uw persoonsgegevens aan te passen. Wij vragen u om met DigiD in te loggen. Dan weten wij zeker dat wij met de juiste persoon contact hebben. Zorg dat u duidelijk vertelt welke gegevens niet kloppen.U kunt uw persoonsgegevens laten verwijderen
Dat kan als u vindt dat wij teveel persoonsgegevens van u gebruiken. Wij vragen u om met DigiD in te loggen. Dan weten wij zeker dat wij met de juiste persoon contact hebben. Zorg dat u duidelijk vertelt welke gegevens wij moeten verwijderen.Wilt u niet via de website contact met ons?
Dan kunt u een brief sturen naar:
Gemeente Zoetermeer
Postbus 15
2700 AA ZoetermeerVertel in uw brief duidelijk wat u aan ons vraagt. Om uw vraag te kunnen behandelen, moeten wij zeker weten wie u bent. Wij kunnen u daarom vragen om op het Stadhuis uw identiteitsbewijs te laten zien.
- U krijgt van ons een reactie
In deze reactie leggen wij u uit hoe wij uw verzoek behandeld hebben. Wij leggen ook uit wat u kunt doen als het niet eens bent met deze reactie.
Bent u ontevreden over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan?
Dan kunt u een klacht indienen. Vertel duidelijk waar uw klacht over gaat.
Bent u ontevreden over hoe wij uw klacht hebben afgehandeld? Dan kunt u bij de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht indienen.
Cookies
Op onze website maken wij gebruik van cookies
Cookies zijn kleine tekstbestanden die door de website op uw computer worden geplaatst.
Wij gebruiken de volgende soorten cookies:
- Cookies die noodzakelijk zijn om onze website goed te laten werken.
- Cookies voor het onderzoeken van het gebruik van de website. Zo kunnen we de website verbeteren. Wij verzamelen bijvoorbeeld gegevens over hoe onze bezoekers de website gebruiken. U kunt hierbij denken aan bezoekersaantallen en populaire pagina's en onderwerpen. We gebruiken deze informatie om onze website beter te maken.
- Cookies om als bezoeker van de website informatie te delen op social media accounts.
Wij kunnen deze cookies niet gebruiken om te zien wie u bent. Wij kunnen ook niet zien met welke computer u onze website bezoekt. Wij verzamelen via de cookies geen persoonlijke gegevens. Daarom hoeven wij geen toestemming te vragen om cookies te gebruiken.
U kunt ook geen cookies op onze website tegenhouden of verwijderen
Als u dat zou doen, dan kunt u geen gebruik meer maken van onze website. Ook werken sommige diensten dan niet meer. Mocht u toch onze cookies willen tegenhouden, dan kunt u dat via de browser-instellingen doen. Kijk hiervoor in de help-functie van uw browser.
