Handhavingsverzoek

Denkt u dat iemand regels overtreedt, die te maken hebben met bouwen, milieu of ruimtelijke regels en u hebt hier overlast van, dan kunt u een handhavingsverzoek doen. Dan kunt u de gemeente een handhavingsverzoek sturen. Voordat u een handhavingsverzoek stuurt, adviseren wij u om eerst zelf het gesprek aan te gaan met degene die volgens u in overtreding is. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de gemeente vragen om te handhaven of kunt u een melding doen.

Verschil tussen een melding en een handhavingsverzoek

Bij een handhavingsverzoek nemen wij een officieel besluit. Tegen dit besluit kunt u bezwaar maken en in beroep gaan. Bij een melding nemen wij geen officieel besluit, maar kijken wij of wij iets met uw melding kunnen doen en het probleem kunnen oplossen.

Wat moet u weten?

Een handhavingsverzoek is niet anoniem 

Een handhavingsverzoek is een juridische procedure. De inhoud van uw verzoek en uw identiteit worden bekend gemaakt aan degene die volgens u in overtreding is. De mogelijke overtreder heeft het recht om te reageren op de inhoud van het handhavingsverzoek.

Wilt u anoniem blijven? Dan kunt u ervoor kiezen een melding te doen in plaats van een handhavingsverzoek.

Wat moet u doen?

Een handhavingsverzoek kan op dit moment alleen nog schriftelijk worden gestuurd naar het onderstaande adres:

Gemeente Zoetermeer
Afdeling Veiligheid Vergunningen en Handhaving
Postbus 15
2700 AA ZOETERMEER

Een handhavingsverzoek kan helaas niet per e-mail worden gedaan.

Als u een handhavingsverzoek stuurt moet u rekening houden met: 

  • Belanghebbende 
    • U moet de belanghebbende zijn. Dat betekent dat u direct bij de situatie bent betrokken. 
       
  • In het handhavingsverzoek zet u:
    • Uw naam en adres.
    • Een omschrijving van hetgeen waartegen volgens u moet worden opgetreden. Als het nodig is kunt u hierbij documenten, foto’s of tekeningen meesturen om de situatie duidelijker te maken.
    • De datum en uw handtekening. 

Hoelang duurt het?

Wij behandelen uw verzoek in principe binnen 8 weken. In sommige gevallen vragen wij u om extra informatie. Dit kan betekenen dat de afhandeling niet binnen 8 weken lukt. Wij informeren u hierover.