Gemeente aansprakelijk stellen

Als u schade hebt of gewond bent geraakt en het is de schuld van de gemeente, dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. U doet dit door een schadeclaim in te dienen bij de gemeente. De bewijslast ligt bij de eiser. Zonder genoeg bewijs nemen wij uw aansprakelijkstelling niet in behandeling.

Schade aan riolering

Informatie over schade aan riolering vindt u onder rioolverstopping.

Hoe werkt het?

De gemeente beoordeelt uw schadeclaim. Als de gemeente ook vindt dat zij aansprakelijk is, krijgt u de schade (of een deel daarvan) vergoed.

Wat moet u doen?

Let op! Is de schade veroorzaakt door een bedrijf dat voor of namens de gemeente werkzaamheden uitvoert? Dan stuurt u de schadeclaim naar dat bedrijf en niet naar de gemeente.

U bent verzekerd?

Als u verzekerd bent, meldt u de schade bij uw verzekeraar. Zij regelen het verder met de gemeente.

U bent niet verzekerd?

U stuurt de schadeclaim zo snel mogelijk na de gebeurtenis naar de gemeente:

Stuurt u de claim per post? Zet dan in uw schadeclaim de volgende gegevens:

  • Omschrijving van de gebeurtenis (met plaats, datum en tijd).
  • Waarom u de gemeente aansprakelijk stelt.
  • Omschrijving en bewijzen (bijvoorbeeld foto's) van de schade. Bij schade aan een voertuig ook het kenteken doorgeven.
  • Foto’s van de locatie van de schade (bijvoorbeeld ter hoogte van welk huisnummer), de omgeving en waardoor de schade is ontstaan. Op de foto de plek van de schade aangeven met een pijl of kruis en de rij- en/of looprichting hierop aangeven.
  • Toelichting en situatieschets.
  • Soort schade: materieel en/of letsel (stuur een beschrijving en foto’s mee).
  • Het schadebedrag (met betaalde facturen als bewijs).
  • Namen van specialisten die uw schade hebben bekeken.
  • Uw naam, adres, (mobiele) telefoonnummer en e-mailadres.
  • Het rekeningnummer (IBAN), met de daarbij behorende voorletters en achternaam, waarop een eventuele schadevergoeding kan worden gestort.
  • Eventueel verklaring(en) van getuige(n).

Hoelang duurt het?

  • U krijgt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging.
  • Voor behandeling van post hanteren wij servicenormen.
  • De afhandeltermijn is per schadegeval / aansprakelijkstelling verschillend in verband met onderzoek dat moet worden verricht.
  • De gemeente kan u om aanvullende informatie vragen. Hierover krijgt u binnen 2 weken bericht.
  • Als uw verzoek wordt erkend, krijgt u mogelijk een (gedeeltelijke) schadevergoeding.
  • Als uw verzoek wordt afgewezen, krijgt u een brief met uitleg.