Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling. Met een briefadres bent u bereikbaar voor post van de overheid als u niet beschikt over een woonadres of in een aangewezen instelling verblijft.

Wat u moet weten

Wat is een woonadres?

Dit is het adres waar u woont. Of, bij meerdere adressen, het adres waar u naar verwachting in een half jaar de meeste keren overnacht. U kunt bijvoorbeeld ook wonen in een stacaravan, woonwagen, op een recreatiepark of op een boot als deze een vaste standplaats of ligplaats heeft.

Dus ook als u vaak op meerdere adressen verblijft, of bij vrienden of familie logeert, beschikt u over een woonadres. Dit is géén reden voor een briefadres.

Heeft u geen woonadres zoals omschreven in de Wet Basisregistratie Personen? Dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen.

Verblijf in een aangewezen instelling

Verblijft u in een aangewezen instelling, bijvoorbeeld een instelling voor gezondheidszorg, kinderbescherming of gevangenis? Dan kunt u kiezen voor een briefadres. Dit is niet verplicht. U kunt zich ook inschrijven op het adres van de instelling.

Briefadres en briefadresgever

  • Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.
  • De persoon die is ingeschreven en woont op het briefadres noemen we de briefadresgever.
  • De briefadresgever kan ook een instelling zijn.
  • De briefadresgever moet ervoor zorgen dat u post van de overheid krijgt en is verplicht om op verzoek informatie te geven.

Gemeente doet onderzoek

Vraagt u een briefadres aan? Dan kijkt de gemeente of u voldoet aan de regels voor het krijgen van een briefadres. Een briefadres geldt alleen voor een tijdelijke situatie.

In de basisregistratie personen (BRP) wordt 1 adres gezet: óf uw woonadres óf een briefadres. Registreren van 2 adressen is niet mogelijk.

Gevolgen voor briefadresgever

Iemand die op een briefadres ingeschreven is, telt niet mee als bewoner op dat adres.

Wat u moet doen

U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresgever woont.

Woont deze persoon in Zoetermeer, dan:

  • Bel met 14 079.
  • Leg aan de medewerker uit waarom u een briefadres wilt hebben.
  • De medewerker overlegt met u of u een briefadres kunt aanvragen.
  • Zo ja, dan krijgt u een formulier waarmee u de aanvraag briefadres kunt doen.
  • Bij het formulier stuurt u als bijlage mee:
    • een verklaring toestemming hoofdbewoner
    • een kopie van het identiteitsbewijs van u en van de hoofdbewoner.

Kosten

Een verzoek briefadres indienen is gratis.

Hoe lang duurt het?

Binnen 4 weken neemt de gemeente een besluit op uw verzoek voor een briefadres. Heeft de gemeente meer informatie nodig? Dan krijgt u daarover een brief.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik iemand uitschrijven van mijn adres?

U kunt niet zelf iemand uitschrijven. Wel kunt u een adresonderzoek laten doen.