Briefadres
Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling. Met een briefadres bent u bereikbaar voor post van de overheid als u niet beschikt over een woonadres of in een aangewezen instelling verblijft.
Wat u moet weten
Wat is een woonadres?
Dit is het adres waar u woont. Of, bij meerdere adressen, het adres waar u naar verwachting in een half jaar de meeste keren overnacht. U kunt bijvoorbeeld ook wonen in een stacaravan, woonwagen, op een recreatiepark of op een boot als deze een vaste standplaats of ligplaats heeft.
Dus ook als u vaak op meerdere adressen verblijft, of bij vrienden of familie logeert, beschikt u over een woonadres. Dit is géén reden voor een briefadres.
Heeft u geen woonadres zoals omschreven in de Wet Basisregistratie Personen? Dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen.
Verblijf in een aangewezen instelling
Verblijft u in een aangewezen instelling, bijvoorbeeld een instelling voor gezondheidszorg, kinderbescherming of gevangenis? Dan kunt u kiezen voor een briefadres. Dit is niet verplicht. U kunt zich ook inschrijven op het adres van de instelling.
Briefadres en briefadresgever
- Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus of bedrijfsadres zijn.
- De persoon die is ingeschreven en woont op het briefadres noemen we de briefadresgever.
- De briefadresgever kan ook een instelling zijn.
- De briefadresgever moet ervoor zorgen dat u post van de overheid krijgt en is verplicht om op verzoek informatie te geven.
Gemeente doet onderzoek
Vraagt u een briefadres aan? Dan kijkt de gemeente of u voldoet aan de regels voor het krijgen van een briefadres. Een briefadres geldt alleen voor een tijdelijke situatie.
In de basisregistratie personen (BRP) wordt 1 adres gezet: óf uw woonadres óf een briefadres. Registreren van 2 adressen is niet mogelijk.
Gevolgen voor briefadresgever
Iemand die op een briefadres ingeschreven is, telt niet mee als bewoner op dat adres.
Wat u moet doen
U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresgever woont.
Woont deze persoon in Zoetermeer, dan:
- Vul het formulier Briefadres aanvragen in. U heeft hiervoor een DigiD inlogcode nodig.
- In het formulier geeft u aan bij wie en op welk adres u briefadres wilt houden.
- De hoofdbewoner van dat adres moet toestemming geven dat u het adres als briefadres wilt gebruiken.
- Pas ná toestemming van de hoofdbewoner nemen wij uw aanvraag voor een briefadres in behandeling.
- De hoofdbewoner kan op dit moment alléén toestemming geven via het formulier Toestemming (pdf).
- Laat de hoofbewoner het formulier invullen.
- Stuur de toestemming, samen met een kopie van het identiteitsbewijs van de persoon die toestemming geeft mee met uw aanvraag (digitaal als scan of stuur het formulier per post naar postbus 15, 2700 AA Zoetermeer).
Kosten
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Indienen verzoek briefadres | gratis |
Hoelang duurt het?
Binnen 8 weken neemt de gemeente een besluit op uw verzoek voor een briefadres. Heeft de gemeente meer informatie nodig? Dan krijgt u daarover een brief.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik iemand uitschrijven van mijn adres?
U kunt niet zelf iemand uitschrijven. Wel kunt u een adresonderzoek laten doen.