Raad benoemt nieuwe wethouders
Zoetermeer, vrijdag 26 juni - De gemeente Zoetermeer heeft een nieuw college. De gemeenteraad heeft op 25 juni 2026 Margot Kraneveldt (PRO), Lisette Sandifort (VVD), Anne-Lise Olsthoorn (D66), Véronique Frinking (CDA), Jordy Boerboom (PRO) en Jeffrey van Gils (VVD) benoemd tot voltijd wethouder. Hilko Folkeringa (D66) is benoemd tot parttime wethouder.
Nieuwe raadsleden
De benoeming en installatie van de nieuwe wethouders vond plaats na een debat over het coalitieakkoord Zoetermeer 2026-2030 ‘Thuiskomen in Zoetermeer. Merkbaar beter.’ Vanwege het doorschuiven van vier raadsleden naar een wethouderspost, zijn ook vier nieuwe raadsleden geïnstalleerd: Robin Fries (VVD), Walter van Harmelen (VVD), Yuri Nikerk (PRO) en Sebastiaan de Groot (CDA).
Afscheid
De raad heeft deze avond eveneens afscheid genomen van de drie vertrekkende wethouders Jan Iedema, Bouke van Velzen en Marijke van der Meer. Laatstgenoemde zal niet volledig afscheid nemen, maar opnieuw plaatsnemen in de gemeenteraad namens Zó! Zoetermeer. Ook was er een dankwoord voor de vertrokken commissieleden.
Deze raadsvergadering is terug te kijken via de internetuitzending op raad.zoetermeer.nl.

Foto presentatie coalitieakkoord: fotograaf Patricia Munster
Foto benoeming gemeenteraad: fotograaf Fotoflex.NL
