Wanneer krijgt u een stempas?

Bent u op de verkiezingsdag minstens 18 jaar oud en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u op zijn laatst op woensdag 4 maart de stempas in de brievenbus. Deze stempas neemt u, samen met uw identiteitsbewijs, mee naar het stembureau. Zonder stempas kunt u niet stemmen.

Verhuist u vlak voor de verkiezingen?

Het adres waarop u op 2 februari 2026 officieel staat ingeschreven, bepaalt in welke gemeente u kunt stemmen. U krijgt de stempas op het adres waar u op die datum staat ingeschreven.

Bent u na 2 februari 2026 vanuit een andere gemeente naar Zoetermeer verhuisd? Dan kunt u alleen voor de leden van de gemeenteraad in uw vorige gemeente stemmen.

Problemen met uw stempas?

Heeft u na 4 maart geen stempas gekregen, bent u uw stempas kwijt of is deze beschadigd? U kunt dan een vervangende stempas aanvragen. Uw oude stempas wordt dan automatisch ongeldig.

  • Dan kunt u online tot en met vrijdag 13 maart een vervangende stempas aanvragen.
  • U kunt ook aan de balie in het Stadhuis een vervangende stempas aanvragen. Dit kan tot dinsdag 17 maart 12:00 uur. U hoeft geen afspraak te maken. U krijgt dan meteen een nieuwe stempas mee.

Let op! Bij eerdere verkiezingen is het voorgekomen dat inwoners hun online aangevraagde verkiezingsdocumenten, zoals de vervangende stempas of volmacht formulieren, niet op tijd via de post hebben ontvangen. Hoewel de meeste post goed wordt bezorgd, blijft er een risico op vertraging of vermissing bestaan. Wij adviseren u daarom om, als dat mogelijk is, uw vervangende stempas aan de balie aan te vragen.

Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is deze gestolen? Maak dan zo snel mogelijk een afspraak met de gemeente. Aan de balie wordt een 'verklaring van vermissing' gemaakt en kunt u een nieuw identiteitsbewijs aanvragen.

Met (een kopie van) de vermissingsverklaring van de gemeente en een document of kaart waarop uw naam en uw foto staan (bijvoorbeeld een persoonlijke OV-kaart) kunt u toch stemmen.