Politieke partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen, moeten in aanloop naar de verkiezingen hun kandidatenlijst inleveren bij het centraal stembureau van de gemeente Zoetermeer. Dit doen ze op de dag van kandidaatstelling (2 februari 2026). Op deze lijst staan de namen van de personen die zich voor de politieke partij kandidaat stellen voor de gemeenteraadsverkiezing.

Aanmaken kandidatenlijsten in OSV (Ondersteunende Software Verkiezingen)

Voor het samenstellen van de kandidatenlijsten en alle formulieren die daarbij horen levert de Kiesraad ondersteunende software (OSV). U kunt de software, zodra deze beschikbaar is, downloaden van de website van de Kiesraad. Alle benodigde documenten voor de kandidaatstelling worden automatisch aangemaakt in de OSV. Het centraal stembureau in Zoetermeer controleert de ingeleverde kandidatenlijsten op geldigheid. De verwachting is dat de software half december beschikbaar is.

Hieronder vindt u op hoofdlijnen de regels voor de kandidatenlijsten. Alle informatie over de spelregels kunt u vinden op Kandidaatstelling | Verkiezingen | Kiesraad.nl

Wie mag op de kandidatenlijst?

  • Inwoners uit Zoetermeer die 18 jaar of ouder zijn.
  • Minderjarigen mogen kandidaat zijn als zij voor de dag van de kandidaatstelling 18 jaar worden, en dus tijdens de zittingsduur van de nieuwe raad nog plaats kunnen nemen.
  • Zoetermeerder die niet over de Nederlandse nationaliteit beschikken mogen zich kandidaat stellen als zij EU-onderdaan zijn of meer dan 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland wonen.
  • Kandidaten die niet in Zoetermeer wonen, mogen alleen op de lijst geplaatst worden als zij een verklaring inleveren waarop staat dat zij in Zoetermeer gaan wonen als zij benoemd worden in de raad.
  • De naam van de kandidaat mag niet voorkomen op een andere kandidatenlijst in Zoetermeer.

Ondersteuningsverklaringen

Een ondersteuningsverklaring is een schriftelijke verklaring van een inwoner (die mag stemmen) die verkiezingsdeelname van een partij ondersteund. U moet landelijk minimaal 30 schriftelijke ondersteuningsverklaringen inleveren wanneer:

  • Uw partij voor het eerst meedoet
  • Uw partij mee doet met een blanco lijst
  • Uw partij bij de vorige verkiezing geen zetel heeft gekregen

De formulieren voor ondersteuningsverklaringen kunt u aanmaken in OSV-software. Zoetermeerse kiezers kunnen deze ondersteuningsverklaringen van 19 januari t/m 2 februari 2026 inleveren bij de balie in het Stadhuis. Hiervoor hoeft geen afspraak te worden gemaakt.

Kosten

Als u voor het eerst meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen of bij de vorige gemeenteraadsverkiezing met uw politieke partij geen zetel heeft behaald dan moet u ook een waarborgsom van € 225,- betalen voor de kandidatenlijst. De waarborgsom wordt terugbetaald als u geen geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd of als uw partij een zetel of minsterns 75% van de kiesdeler heeft behaald.

U maakt € 225,- over rekeningnummer NL14BNGH0285010158 ten name van Gemeente Zoetermeer, onder vermelding van 'Waarborgsom kandidaatstelling GR' en de naam van uw partij.

Na betaling ontvangt u een bewijs van betaling. Dit is één van de stukken die ingeleverd moeten worden bij de indiening van de kandidaatslijsten.

Het bedrag moet vóór 19 januari 2026 op de genoemde rekening zijn bijgeschreven.

Voorinlevering

U kunt vooraf alle stukken die u moet inleveren laten controleren op juistheid en compleetheid. Dit wordt de voorinlevering genoemd. Zo heeft u de tijd fouten te herstellen. De voorinlevering is op maandag 26, en dinsdag 27 januari 2026.

Ook als bij de voorinlevering blijkt dat de stukken wel in orde zijn, moet u de stukken nog steeds op de dag van de kandidaatstelling inleveren. Voor het maken van een afspraak voor voorinlevering kunt u een mail sturen naar verkiezingen@zoetermeer.nl.

Dag van kandidaatstelling op 2 februari 2026

Op maandag 2 februari 2026 is de dag van de kandidaatstelling. Het inleveren van de kandidatenlijsten moet tussen 9:00 en 17:00 uur gebeuren bij het centraal stembureau van de gemeente, Engelandlaan 502 in Zoetermeer. U ontvangt voor deze dag een uitnodiging. Om de stukken in te kunnen leveren moet u gemachtigd zijn door uw politieke partij.

Wat moet u inleveren op 2 februari 2026

  • Kandidatenlijst
  • Instemmingsverklaringen van alle kandidaten
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de kandidaten die nog niet in de gemeenteraad zitten
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de inleveraar

Waar nodig levert u ook in:

  • Vestigingsverklaringen van kandidaten die niet in Zoetermeer wonen, dat zij bij benoeming in Zoetermeer gaan wonen.
  • Aanwijzing gemachtigde op formulier voor kandidaten die niet in Nederland wonen
  • Formulier waaruit de bevoegdheid blijkt van de persoon die de lijst inlevert (als de gemachtigde niet zelf de lijst inlevert).
  • Verklaring van de gemachtigden waaruit de bevoegdheid tot samenvoeging blijkt, als u samen met een andere partij één kandidatenlijst inlevert.

Partijen die nog geen zetels hebben in de raad moeten ook inleveren:

  • Bewijs van betaling waarborgsom kandidaatstelling van € 225,-
  • 30 ondersteuningsverklaringen

Onderzoek kandidatenlijsten

Op dinsdag 3 februari 2026 controleert het centraal stembureau in een besloten zitting de geldigheid van de kandidatenlijsten. Als blijkt dat er bijvoorbeeld stukken ontbreken, dan informeert het centrale stembureau u hierover. Partijen kunnen deze 'herstelbare verzuimen' binnen 3 dagen in orde maken om mee te mogen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen.