Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:

  • Op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd.
  • Als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland.
  • Als u een erfenis in het buitenland wilt regelen.

De handtekening moet persoonlijk worden gezet in het bijzijn van een medewerker van het Publieksplein. U kunt hiervoor terecht in elke gemeente.

Wat moet ik doen?

  • U moet persoonlijk langskomen met het document waarop u uw handtekening gaat plaatsen.
  • U moet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening op het document zetten.
  • De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
  • Door legalisatie verklaart de gemeente dat het uw handtekening is.

Afspraak maken

Afspraak legalisatie handtekening

Meenemen naar de afspraak:

  • het document waarop u de handtekening wilt plaatsen
  • een geldig legitimatiebewijs
  • een pinpas

Afspraak wijzigen of verwijderen?

Als u een afspraak heeft gemaakt krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staat ook een link waarmee u zelf uw afspraak kunt wijzigen of verwijderen.

Wijzigt u uw afspraak? Vergeet dan niet uw andere afspraak te verwijderen!

Heeft u de e-mail niet meer? Bel dan met 14 079. Een medewerker kan de afspraak voor u wijzigen of verwijderen.

Kosten

U betaalt de kosten bij het legaliseren. Aan de balie kunt u alleen pinnen.

OmschrijvingKosten
Handtekening, legalisatie€ 15,18

2022, prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.

Hoe lang duurt het?

Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd. U krijgt het document dus gelijk weer mee.