Handtekening legaliseren
Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is.
Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:
- Op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd.
- Als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland.
- Als u een erfenis in het buitenland wilt regelen.
De handtekening moet persoonlijk worden gezet in het bijzijn van een medewerker van het Publieksplein. U kunt hiervoor terecht in elke gemeente.
Wat moet u doen?
- U moet persoonlijk langskomen met het document waarop u uw handtekening gaat plaatsen.
- U moet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening op het document zetten.
- De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
- Door legalisatie verklaart de gemeente dat het uw handtekening is.
Afspraak maken
Afspraak legalisatie handtekening
Meenemen naar de afspraak:
- het document waarop u de handtekening wilt plaatsen
- een geldig legitimatiebewijs
- een pinpas
Afspraak wijzigen of verwijderen?
Als u een afspraak heeft gemaakt krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staat ook een link waarmee u zelf uw afspraak kunt wijzigen of verwijderen.
Wijzigt u uw afspraak? Vergeet dan niet uw andere afspraak te verwijderen!
Heeft u de e-mail niet meer? Bel dan met 14 079. Een medewerker kan de afspraak voor u wijzigen of verwijderen.
Kosten
U betaalt de kosten bij het legaliseren. Aan de balie kunt u alleen pinnen of gepast betalen.
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Handtekening, legalisatie | € 17,32 |
Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.
Hoelang duurt het?
Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd. U krijgt het document dus gelijk weer mee.