Ervaart u geluidsoverlast? Onder 'Wat moet ik doen' vindt u meer informatie over de verschillende vormen van geluidsoverlast en hoe u hiervan melding kunt doen.

Geluidsoverlast door evenementen

  • Direct omwonenden van een evenement krijgen van de organisator altijd vooraf een brief met informatie over het evenement.
  • In deze brief moet ook een telefoonnummer staan van de contactpersoon voor klachten en/of vragen tijdens het evenement.
  • Het produceren van geluid en het naleven van de geluidsnormen is altijd de verantwoordelijkheid van de organisator.
  • De organisator kan direct actie ondernemen als er sprake is van overlast.
  • Ervaart u (geluids)overlast van een evenement? Bel dan altijd eerst naar het telefoonnummer dat in de brief genoemd wordt.
  • Krijgt u op het telefoonnummer uit de brief geen gehoor? Neem dan contact op met de gemeente via 14 079. U kunt dan doorverbonden worden met de meldkamer van Team Handhaving. U kunt ook de politie bellen.
  • U kunt, bij klachten zonder spoed, ook een melding online doen bij de gemeente. Gebruik hiervoor het contactformulier.

(Geluids)overlast van buren

Van overlast is meestal sprake als het vaak voorkomt, op ongepaste tijden en/of lang duurt.

Zorgen uw buren voor overlast door bijvoorbeeld lawaai of stank? Probeer er dan altijd eerst samen uit te komen. Laat uw buren weten dat u overlast ervaart en zoek samen naar een oplossing. Lost een gesprek de problemen niet op? Dan kunt u buurtbemiddeling, de politie of een mediator om hulp vragen. Buurtbemiddeling kunt u regelen via Stichting Kwadraad | Buurtbemiddeling(externe link).

Kijk voor meer informatie over overlast en hoe dit op te lossen ook op de website Landelijk Platform Woonoverlast.(externe link)

Melden bij de gemeente

U kunt overlast van uw buren altijd melden bij de gemeente.

Heeft u een vermoeden van strafbare feiten? Dan kunt u dit melden bij de politie(externe link) of aangifte doen.

U woont in een koopwoning?

Als u in een koopappartement woont, dan kunt u het probleem met de Vereniging van Eigenaren (VvE) of buurtbemiddeling proberen op te lossen. In de VvE worden huisregels van het appartementencomplex afgesproken. Als u last heeft van uw buren, kan de VvE de bewoner(s) een waarschuwing geven en/of een boete opleggen. In het uiterste geval kunnen zij de bewoner(s) zelfs het gebruik van de woning ontzeggen.

Kan de VvE u niet helpen? Of woont u in een koophuis zonder VvE? Dan kunt u een buurtbemiddelaar, mediator of jurist om hulp vragen. Deze persoon kan u helpen om met uw buren tot een oplossing te komen. Zij weten wat uw rechten zijn en zijn niet emotioneel betrokken. In het ergste geval moet u naar de rechter.

U woont in een huurwoning?

Vraag de woningbouwcorporatie of huurcommissie om hulp.

Soms heeft geluidsoverlast een technische oorzaak. Als u in een huurwoning woont, kunt u de verhuurder vragen om maatregelen te nemen.

Geluidsoverlast door bedrijven

Ervaart u geluidsoverlast van een bedrijf zoals bijvoorbeeld een café, restaurant, autogarage, transformatorhuis of geluidsoverlast door bouw- of sloopwerkzaamheden? Dan kunt u een melding doen bij de Omgevingsdienst Haaglanden(externe link)

Inwoners van Zoetermeer kunnen hun klacht over geluidsoverlast ook bij de Omgevingsdienst Haaglanden melden via het meldingsformulier overlast(externe link).

Een spoedeisende klacht (of een klacht in de avond of in het weekend) over geluidsoverlast bij bedrijven kunt u ook direct melden bij de Omgevingsdienst Haaglanden(externe link) via telefoonnummer: 0888 - 333 555. Dit telefoonnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.

Geluidsoverlast door bouw- en sloopwerkzaamheden

Ervaart u geluidsoverlast door bouw- en sloopwerkzaamheden? Dan kunt u een melding maken via: 

Contact met de gemeente

Hoelang duurt het?

Een melding over de openbare ruimte wordt binnen 10 werkdagen afgehandeld. Lukt het niet om binnen 10 dagen de melding af te handelen dan nemen wij contact met u op.

Onze servicenormen vindt op u op de website.