Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Of dat nou bij de overheid is, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds: dankzij uw DigiD kunt u overal makkelijk en veilig inloggen.

Inloggen vanaf 1 juli 2023 met de DigiD app en extra sms-controle via telefoon

Ook bij de gemeente Zoetermeer kunt u met uw DigiD een product of dienst aanvragen, zoals het doorgeven van een verhuizing. Op dit moment kunt u hiervoor nog inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vanaf 1 juli 2023 kunt u bij een aantal diensten bij de gemeente alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat u voortaan altijd uw telefoon nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.

Inloggen met de DigiD app

De DigiD app is de makkelijkste manier om veilig in te loggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd. U hoeft geen wachtwoord te onthouden. Alleen een pincode die u zelf kiest. Download de app alleen uit de officiële Apple App Store (iOS) of de Google Play Store (Android). In deze video(externe link) wordt alles stap voor stap uitgelegd.

Wat heb ik nodig?

Een smartphone of tablet met iOS (12.0 of hoger) of Android (7.0 of hoger).

Hoe werkt de DigiD app?

Kijk op www.digid.nl/digid-app(externe link) voor een volledige uitleg.

Veelgestelde vragen

De veelgestelde vragen over het inloggen met de DigiD app en sms-controle.

Waarom moet ik vanaf 1 juli 2023 inloggen met de DigiD app of sms-controle?

In Nederland doen we steeds meer digitaal. Ook het regelen van zaken met de gemeente gebeurt vaak online. Om dit goed en veilig te laten verlopen, gaat er vanaf 1 juli 2023 een nieuwe wet in: Wet Digitale Overheid. Deze wet gaat over het veilig inloggen bij (semi-)overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, DUO en gemeentes.

Voor meer informatie: www.digitaleoverheid.nl | Wet digitale overheid(externe link)

Ik heb geen smartphone

U kunt ook inloggen met een sms-controle. U ontvangt dan een sms-code op uw mobiele telefoon. Of kies voor een gesproken sms-code. Ook deze kunt u op uw mobiele telefoon ontvangen. Voeg uw telefoonnummer toe in Mijn DigiD en activeer inloggen met sms-controle.

Ik heb alleen een vaste telefoon

Ook als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u inloggen met sms-controle. U wordt dan automatisch gebeld op uw vaste lijn en ontvangt een gesproken sms-code. Deze manier van inloggen activeert u in uw Mijn DigiD.

De DigiD app werkt niet op mijn (oude) smartphone

U kunt ook inloggen met een sms-controle. U ontvangt dan een (gesproken) sms-code op uw mobiele telefoon of vaste telefoon. Voeg uw telefoonnummer toe in Mijn DigiD en activeer inloggen met sms-controle.

Ik heb nog geen DigiD

U kunt een DigiD aanvragen via digid.nl(externe link) of in de DigiD app zelf. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl/aanvragen-en-activeren/digid-aanvragen(externe link).

Ik wil iemand anders machtigen

Wilt u dat iemand anders uw zaken regelt? Bij gemeente Zoetermeer is dit nog niet mogelijk. Iemand anders machtigen kan wel voor zaken bij de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank en het CIZ. U kunt de machtigingen regelen op machtigen.digid.nl(externe link).

Meer weten of een specifieke vraag?

Heeft u een vraag over een specifieke situatie? Denk bijvoorbeeld aan 'Waarom ontvang ik geen sms?' of 'Het lukt niet om de DigiD app te activeren, wat nu?' Kijk dan op digid.nl(externe link) voor antwoorden. U kunt ook binnenlopen bij het informatiepunt digitale overheid (IDO) in uw bibliotheek. De medewerkers van het IDO helpen u gratis bij het regelen van zaken via internet, zoals het aanvragen van een DigiD. Neem uw telefoon en zo mogelijk uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord mee als u langskomt. Kijk voor de openingstijden op Bibliotheek Forum| Informatiepunt Digitale Overheid(externe link).

DigiD helpdesk

Komt u er alsnog niet uit? Dan kunt u bellen met de DigiD helpdesk. Deze is te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur op 088-123 6555. De helpdesk is ook via het contactformulier(externe link) of via X (@digidwebcare) te bereiken.