Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking

Dit bewijs is vaak nodig als u bezoek krijgt van iemand uit het buitenland. U staat dan garant voor eventuele kosten of schulden die de bezoeker in Nederland maakt.

In het bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking verklaart u waarom u de persoon heeft uitgenodigd. Bijvoorbeeld voor vakantie. Hiermee kan deze persoon laten zien waarvoor hij/zij naar Nederland komt. Dat is nodig voor een visum.

Wilt u weten welke nationaliteiten een visum nodig hebben om naar Nederland te komen? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid | Visum.

Krijgt de persoon het visum? Dan mag hij/zij maximaal 3 maanden in Nederland blijven.

Garantstelling (legalisatie handtekening)

  • De persoon die iemand uitnodigt, stelt zichzelf (en partner als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft) verantwoordelijk voor de eventuele kosten of schulden die de bezoeker in Nederland maakt.
  • Download op de website van de Rijksoverheid het formulier 'Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' en vul deze in.
  • Maak online een afspraak legalisatie handtekening (zie 'Afspraak maken').
  • Neem het ingevulde formulier en een geldig identiteitsbewijs mee naar de afspraak.
  • U zet uw handtekening waar de ambtenaar bij is.
  • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet u allebei het formulier aan de balie komen ondertekenen.

Logiesverstrekking

  • De persoon die u uitnodigt moet zelf genoeg geld hebben. De Nederlandse Ambassade of het consulaat controleert dit.
  • Download op de website van de Rijksoverheid het formulier 'Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' en vul deze in.
  • Maak online een afspraak legalisatie handtekening (zie 'Afspraak maken').
  • Neem het ingevulde formulier en een geldig identiteitsbewijs naar de afspraak.
  • U zet uw handtekening waar de ambtenaar bij is.
  • Staat u garant voor de logiesverstrekking? Dan is 1 handtekening voldoende.

Afspraak maken

Afspraak legalisatie handtekening/garantverklaring

Afspraak wijzigen of verwijderen?

Als u een afspraak heeft gemaakt krijgt u daarvan een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staat ook een link waarmee u zelf uw afspraak kunt wijzigen of verwijderen.

Wijzigt u uw afspraak? Vergeet dan niet uw andere afspraak te verwijderen!

Heeft u de e-mail niet meer? Bel dan met 14 079. Een medewerker kan de afspraak voor u wijzigen of verwijderen.

Kosten

U betaalt de kosten tijdens de afspraak. Aan de balie kunt u alleen pinnen of gepast betalen.

OmschrijvingKosten
Bewijs van garantstelling e/o logiesverstrekking€ 17,32

Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.

Hoelang duurt het?

De gemeente legaliseert direct uw handtekening. Daarna krijgt u het formulier meteen weer mee.