Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand.

De gemeente zorgt voor een basisnetwerk van AED’s verspreid over de stad. Hiermee voldoet Zoetermeer aan de 6-minuten-norm van de Hartstichting.

Waar de AED's van de gemeente hangen kunt u zien op de kaart. Wilt u een AED dichter bij u in de buurt, dan kunt u, alleen of met een groep mensen, een AED kopen om dit netwerk aan te vullen.

Wat u moet weten

AED kopen

Kijk op de website van de Hartstichting waar u op moet letten bij het kopen van een AED.

Subsidie voor AED

U kunt een subsidie aanvragen voor de kosten van een AED.

Voorwaarden voor de subsidie:

  • De AED moet in een postcodegebied komen waar volgens de AED-check van de Hartstichting nog te weinig AED’s zijn.
  • U moet de aanvraag samen met uw buren doen.
  • U kunt maximaal 10% van de kosten als subsidie aanvragen tot een maximum van € 150,00.
  • U kunt de subsidie online aanvragen via Subsidie - Wijk aan Zet.

Wordt burgerhulpverlener

Wilt u snel hulp kunnen geven bij een hartstilstand? Door inzet van burgers zijn er minder sterfgevallen. Als burgerhulpverlener werkt u mee aan de overlevingskansen van mensen die een hartstilstand krijgen. Bij een reanimatie verleent u de eerste hulp totdat professionele hulpverlening er is.

Voor meer informatie en hoe u zich kunt aanmelden als burgerhulpverlener kijk op de website van Hartslagnu | Burgerhulpverlener.

Online Regelen

Uw AED aanmelden bij de gemeente

Heeft u een AED? Geef dit aan ons door via:

AED aanmelden bij Gemeente Zoetermeer

Uw AED wordt dan ook getoond op de kaart met alle AED's in de gemeente Zoetermeer.

Uw AED aanmelden bij HartslagNu

Wilt u dat uw AED ingezet kan worden bij een 112-melding? Meldt uw AED dan aan bij HartslagNu:

AED aanmelden bij HartslagNu

Hoe lang duurt het?

Na aanmelding van uw AED nemen wij binnen 5 werkdagen contact met u op om de gegevens te controleren.