Levenloos geboren kind of overleden pasgeboren kind
Als uw kindje levenloos geboren is of kort na de geboorte overleden, dan kunt u zelf aangifte van overlijden doen op het Stadhuis. De uitvaartverzorger kan dit ook voor u doen.
Ook is het mogelijk om levenloos geboren kinderen (dood geboren kinderen) in de Basisregistratie Personen (BRP) te registreren. Dit is niet verplicht. Met deze registratie is uw levenloos geboren kindje zichtbaar voor u via MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP.
Registratie in Basisregistratie Personen (BRP)
Registreren
U doet het verzoek tot registratie in de gemeente waar u woont. Woont u in Zoetermeer? Bel dan met 14 079 voor het maken van een afspraak.
Het kan voorkomen dat de namen van uw kindje niet op de akte van geboorte (levenloos) of akte van levenloos geboren kind staan. Dan geeft u de namen door bij uw verzoek tot registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). Ouders kunnen dus afzonderlijk van elkaar een andere naam opgeven. Dat is in deze situatie geen enkel probleem.
U kunt het verzoek doen als u op het moment van de geboorte in Nederland woonde en stond ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het maakt niet uit wanneer uw kindje is geboren of hoe lang de zwangerschap heeft geduurd (dit geldt ook voor een miskraam).
U kunt uw kindje alleen voor uzelf laten registreren in de BRP. Omdat het een heel persoonlijke situatie is, kunt u dit niet namens de andere ouder doen. Naast uzelf kan alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand deze registratie bekijken. Andere overheidsinstanties krijgen geen gegevens over uw levenloos geboren kindje.
Meenemen naar de afspraak
Naar de afspraak neemt u mee:
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Een akte van geboorte (levenloos) of een akte van levenloos geboren kind*.
* Heeft u de akte nog niet en is uw kindje geboren in Zoetermeer? Dan kan de akte opgemaakt worden tijdens de afspraak registratie levenloos geboren kind. Is uw kindje niet geboren in Zoetermeer? Dan moet u de akte laten opmaken in de gemeente waar uw kindje geboren is.
Is uw kindje in het buitenland geboren? Neem dan aanvullend mee:
- Documenten van de geboorte, zoals een in het buitenland opgemaakte akte waarin staat dat uw kindje levenloos is geboren.
Is het voor u moeilijk om deze documenten te krijgen? Geef dit dan aan bij de gemeente. Omdat het om een erg persoonlijke situatie gaat, wordt er mild en begripvol met de regels omgegaan. U kunt dan een verklaring over de geboorte van uw kindje afleggen bij de gemeente.
Hoelang duurt het?
Binnen 4 weken nadat u het verzoek heeft ingediend, krijgt u van ons een brief met bevestiging van de registratie.
Aangifte van overlijden
Hoe werkt het?
Uw kind is levenloos geboren
U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. De gemeente maakt ‘een akte van geboorte (levenloos)’ op.
Uw kind heeft kort geleefd
Is uw kind in dezelfde gemeente geboren en overleden? Dan doet u daar de aangifte van geboorte en de aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente overleden? Dan doet u de aangifte van overlijden daar.
Toestemming (verlof) voor begraven of cremeren
Om uw kind te kunnen begraven of cremeren hebt u toestemming (verlof) van ons nodig. Dit verlof krijgt u direct bij de aangifte van overlijden van uw kind.
Wanneer is toestemming (verlof) niet verplicht?
Als de zwangerschap minder dan 24 weken was. U kunt in deze situatie wel een verlof krijgen. Bel ons via 14 079 voor meer informatie.
Uitstel van begraven of crematie
Soms is het niet mogelijk om iemand binnen 6 dagen na overlijden te begraven of cremeren. U kunt dan uitstel vragen aan de burgemeester. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit uitstel.
Aangifte van overlijden doen
U maakt online een afspraak voor aangifte overlijden.
Wilt u dat wij u tijdens de afspraak ontvangen in een aparte ruimte? Maak dan telefonisch een afspraak. Bel ons via 14 079 en bespreek dit bij het maken van de afspraak.
Naar de afspraak neemt u mee:
- Uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
Als u toestemming (verlof) tot begraven/crematie nodig heeft neem u ook mee:
- Een verklaring van overlijden. Deze verklaring krijgt u van de arts.
Kosten
U betaalt de kosten bij de aangifte van overlijden. Aan de balie kunt u alleen pinnen of gepast betalen.
Omschrijving | Kosten |
---|---|
afschrift (uittreksel) burgerlijke stand | € 16,60 |
uitstel begraven / crematie | € 13,50 |
Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.
Hoelang duurt het?
De akte van overlijden wordt direct opgemaakt.
Informatie voor uitvaartondernemers
Online aangifte van overlijden
Bent u uitvaartondernemer? Dan kunt u ook online aangifte van overlijden doen. U hoeft dan niet naar het stadhuis te komen. Voor het doen van de aangifte heeft u eHerkenning niveau 2+ nodig. U kunt dit aanvragen op de website E-herkenning.
Bewijsdocumenten
Bewijsdocumenten, zoals een doktersverklaring, stuurt u online met de aangifte mee. De originele, ondertekende documenten stuurt u later per post. U mag deze documenten 'opsparen' en eens per week sturen naar:
Gemeente Zoetermeer
Afdeling Burgerlijke Stand
Postbus 15
2700 AA ZOETERMEER
Verlof online ontvangen
Het verlof tot begraven of cremeren krijgt u online in een beveiligde omgeving.
Doet u aangifte vóór 11.00 uur? Dan krijgt u het verlof en de overlijdensakte dezelfde werkdag uiterlijk om 15.00 uur per e-mail. De originele versie van het verlof en de overlijdensakte versturen wij per post.
Kosten
U betaalt de kosten bij de aangifte van overlijden. Aan de balie kunt u alleen pinnen of gepast betalen.
Omschrijving | Kosten |
---|---|
afschrift (uittreksel) burgerlijke stand | € 16,60 |
uitstel begraven / crematie | € 13,50 |
Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.