Veelgestelde vragen paspoort/ID-kaart

Home > Inwoners > Veelgestelde vragen paspoort/ID-kaart

Veelgestelde vragen paspoort/ID-kaart

Hoe lang moet mijn paspoort of ID-kaart geldig zijn als ik naar het buitenland ga?

Voor veel landen geldt dat uw reisdocument nog 2 tot 6 maanden ná datum van uw terugreis geldig moet zijn. De meest actuele informatie over de geldigheid van reisdocumenten en of u een visum nodig heeft kunt u navragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar u naar toe reist.

Kijk voor alle vragen en antwoorden over uw paspoort en/of ID-kaart ook op de website van de Rijksoverheid.

Mijn paspoort of ID-kaart is beschadigd. Is deze nog geldig?

Uw paspoort of ID-kaart is niet meer geldig als:

  • De kenmerken van echtheid beschadigd zijn (bijvoorbeeld het schaduwwatermerk en een voelbaar reliëf).
  • Uw persoonsgegevens slecht leesbaar zijn geworden.
  • Er bladzijden van uw paspoort loszitten of missen.

U kunt bij de gemeente een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. De kosten moet u zelf betalen.

Ik ben lichamelijk niet in het staat om naar het stadhuis te komen. Hoe kom ik aan een nieuw paspoort of ID-kaart?

In het uiterste geval kan een medewerker van het Publieksplein bij u op huisbezoek komen. U moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Bel met 14 079 voor meer informatie.

Ik sta onder curatele. Kan ik een rijbewijs, paspoort of ID-kaart aanvragen?

Dat hangt af van wat u wilt aanvragen:

  • Een rijbewijs en een ID-kaart kunt u zelf aanvragen als u onder curatele staat.
  • Voor een paspoort hebt u toestemming nodig van uw curator.

Toestemming curator voor paspoort

De curator kan op 2 manieren toestemming geven:

1. Door zelf mee te komen naar de afspraak aanvragen paspoort.

  • De curator geeft aan de balie toestemming voor de aanvraag van het paspoort.
  • De curator neemt een geldig identiteitsbewijs mee.

2. Door schriftelijk toestemming te geven.

In de toestemming moeten de volgende gegevens staan:

Van de onder curatele gestelde:

  • voorna(a)m(en) en achternaam
  • geboortedatum en geboorteplaats
  • adres, postcode en woonplaats

Van de curator:

  • voorna(a)m(en) en achternaam
  • geboortedatum en geboorteplaats
  • adres, postcode en woonplaats
  • het feit dat hij/zij de curator is en in die rol toestemming geeft voor de afgifte van een paspoort
  • handtekening

Bij de toestemming is ook een kopie nodig van een geldig identiteitsbewijs van de curator.

Afhalen paspoort

U mag het paspoort zelf afhalen. De curator hoeft hierbij niet aanwezig te zijn.

Wat gebeurt er met een gevonden paspoort, ID-kaart of rijbewijs?

  • De gemeente mag een gevonden paspoort, ID-kaart of rijbewijs niet terug geven aan de eigenaar.
  • Elk gevonden reisdocument wordt direct vernietigd.
  • Hiervan wordt geen administratie bijgehouden.
  • De eigenaar wordt niet geïnformeerd.

Wat moet ik doen met een paspoort en/of ID-kaart van iemand die overleden is?

U levert het paspoort en/of de ID-kaart van de overleden persoon in bij het Publieksplein. Dit doet u op het moment dat u het reisdocument niet meer nodig heeft voor het regelen van zaken waarbij identificatieplicht nodig is (bijvoorbeeld voor het opheffen van een rekening). U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U kunt zich op het Publieksplein melden bij een gastvrouw.

U krijgt geen oproep om het paspoort of de ID-kaart in te komen leveren. In de Basisregistratie Personen (BRP) wordt wel een melding gemaakt van het overlijden. Dit voorkomt dat er fraude kan worden gepleegd met de identiteit van de overledene.

Contact

Houd op dit moment rekening met een langere wachttijd aan de telefoon.

Het Stadhuis is gesloten:

  • dinsdag 27 april
  • woensdag 5 mei
  • donderdag 13 mei
  • maandag 24 mei