Gastvrij Zoetermeer: mensen maken de stad

Home > Inwoners > Gastvrij Zoetermeer: mensen maken de stad

Gastvrij Zoetermeer: mensen maken de stad

logo Gastvrij Zoetermeer

Met cofinanciering van de Stichting Detailhandelsfonds is van begin 2018 tot begin 2019 een proef gedraaid om te onderzoeken hoe gastvrijheid in binnensteden kan worden verhoogd. In aansluiting op de landelijke Retailagenda investeerden we in en experimenteerden we met het versterken van gastvrijheid op straat en in ondernemingen. De proef werd in 2018 uitgevoerd in Zoetermeer, Meppel, Hilversum en Eindhoven, samen met gemeenten, ondernemers, evenementenorganisatoren en onderwijsinstellingen. In Zoetermeer is het project omgedoopt tot 'Gastvrij Zoetermeer'.

De ervaringen zijn verwerkt in een publicatie 'Gastvrije binnensteden: successen en lessen', die vanaf april 2019 landelijk ter beschikking is gekomen. Door te investeren in gastvrijheid willen we de sociale meerwaarde van de Nederlandse binnensteden terugbrengen. Vroeger hadden winkelgebieden een belangrijke sociale functie die zorgde voor winkelen als een positieve ervaring, maar inmiddels zijn het meer verzamelplaatsen van verkooppunten geworden. En dat terwijl juist sociale interactie bepalend is voor hoe mensen een gebied ervaren; voor functionele aankopen kunnen ze immers online terecht.

Het landelijk toepassen van de inzichten uit deze proef zal ervoor zorgen dat bewoners en bezoekers met meer plezier hun tijd doorbrengen in (de winkelgebieden van) binnensteden. Daarnaast hebben ondernemers en vastgoedeigenaren baat bij een gastvrije en florerende binnenstad. Detailhandel, horeca, cultuur en vrijetijdsvoorzieningen versterken elkaar hierin.

Pilot Gastvrij Zoetermeer, deelnemers Zoetermeer

Deelnemers Zoetermeer

Gastvrij Zoetermeer, groepsfoto 4 pilotsteden

Deelnemers van de 4 steden die meededen met de proef