Hoe verder met de Mandelabrug?
Rondom de jaarwisseling 22/23 moesten we ineens keihard in actie omdat ontdekt was dat de Nelson Mandelabrug een constructiefout had (verkeerde wapening in de nokken) en niet zekerweten veilig was. We hebben toen in een sneltreinvaart met behulp van heel veel partners belangrijke delen van de brug verstevigd en het stuk boven de snelweg er tussenuit gehaald en vervangen door een gehuurde noodbrug.
Het kan zo niet blijven, want de noodmaatregelen zijn niet geschikt voor de wat langere termijn, en bovendien lelijk. We hebben als college van alle kanten bekeken welke mogelijke oplossingen er zijn. Er ligt nu een voorstel bij de gemeenteraad om te besluiten over de volgende hoofdlijnen:
- Reconstructie brug: Hierbij gaan we de kolommen die de brug dragen zo maken dat de draagkracht groter wordt.
- Aanpassen kapconstructie: Dit moet om ervoor te zorgen dat de kap lichter wordt. Daarbij moet de kap zo op de brug worden geplaatst dat er aan de zijkanten ruimte overblijft vanwaar de kap aan de buitenkant kan worden schoongemaakt.
- Nieuwe langzaam-verkeer-verbinding: Dit betreft een fiets-/voetbrug die komt tussen de Mandelabrug en de Afrikaweg/Zuidweg. Dat wordt dus een nieuw viaduct over de A12 en het spoor voor voetgangers en fietsers zonder liften en roltrappen. Voor fietsers en brommers komt er met het nieuwe viaduct een goed alternatief waardoor de Mandelabrug minder verkeer hoeft te verwerken.
- OV-plannen: Tot slot wordt aan de gemeenteraad gevraagd om vooralsnog af te zien van een busplatform boven de A12. Centrum West blijkt uitstekend te voldoen als OV-knooppunt dus verplaatsing is niet nodig. Wel zijn er plannen om in de toekomst buslijn 400 door te laten rijden naar de Mandelabrug en vervolgens door naar Lansingerland.
Als de gemeenteraad akkoord gaat met deze plannen dan zijn we nog wel een paar jaar bezig met architecten, ingenieurs en mensen van de HTM, ProRail en Rijkswaterstaat om alles voor te bereiden. Zij moeten niet alleen nadenken over de beste technische oplossingen, maar ook hoe de werkzaamheden met zo min mogelijk overlast gerealiseerd kunnen worden.
Dat betekent dat er over een paar jaar grootschalig gewerkt zal worden aan de brug en het nieuwe viaduct en dat zal best voor flink wat overlast zorgen. Maar als het allemaal klaar is, kunnen we er weer voor tientallen jaren mee vooruit!
Marijke van der Meer
Wijkwethouder Rokkeveen

