De beslissing over de invoering van het afsprakensysteem is uitgesteld

Onderstaand nieuwsbericht, waarin het afsprakensysteem vanaf 1 februari 2025 werd aangekondigd, is niet meer van toepassing.

Vanaf 1 februari 2025 is een bezoek aan het Zelfbrengdepot alleen mogelijk op afspraak. Met dit nieuwsbericht bereiden we u graag voor op de komst van het nieuwe afsprakensysteem.

Afsprakensysteem

Met het afsprakensysteem verdelen we de drukte op het depot beter over de dag. Vanaf 1 februari staat u daardoor niet meer in de file en u heeft meer ruimte om uw afval te scheiden en weg te gooien. Daarnaast zorgt het systeem voor meer veiligheid voor u en onze medewerkers.

Overgangsperiode

Een afsprakensysteem is niet helemaal nieuw, want tijdens de coronaperiode kon u ook uw afval op afspraak brengen. Het systeem dat we nu gaan gebruiken is wel anders dan voorheen en we begrijpen wel dat u hier even moet wennen. Daarom hebben we een overgangsperiode van november tot februari ingesteld.

U kunt in deze periode de website waar u een afspraak kunt maken alvast bekijken en u mag ook al een afspraak maken, maar dit is nog niet verplicht. Vanaf 1 februari is dit wel verplicht en vanaf dan zult u op het depot ook merken dat de drukte beter wordt verspreid over de dag.

Afspraak maken

U kunt online of telefonisch een afspraak maken voor het Zelfbrengdepot. Ga naar www.zoetermeer.nl/afspraak-zelfbrengdepot of bel met de klantenservice van Afvalinzameling via 14 079 optie 2. U kiest een datum en een tijdvak die uitkomen en u geeft het kenteken van de auto waar u het afval mee komt brengen op. Het tijdvak dat u kiest, geeft u 15 minuten de tijd om het depot op te rijden.

Milieupas

U bent gewend om met uw gele milieupas toegang te krijgen op het depot. Dit verandert niet. Het maken van een afspraak komt hier alleen bij. Vergeet dus nooit uw milieupas mee te nemen en maak voor uw bezoek vanaf 1 februari 2025 altijd een afspraak om uw afval weg te brengen.

Vragen

Heeft u vragen over het werken met afspraken? Bekijk dan hieronder de veel gestelde vragen of neem telefonisch contact op met de klantenservice van Afvalinzameling via 14 079 optie 2.

Waarom op afspraak, het gaat nu toch goed?

Met het afsprakensysteem zorgen we ervoor dat we de drukte beter over de dag verdelen. Zo hoeft u niet meer in de file te staan, maar kunt u met uw afspraak direct het depot op. Ook wordt het wegbrengen van afval zo veiliger voor u en onze medewerkers. Daarnaast heeft u meer tijd en ruimte om uw afval goed te scheiden en weg te gooien.

Wordt het nieuwe systeem ingevoerd vanwege bezuinigingen?

Nee, het nieuwe systeem heeft niets te maken met bezuinigingen. Het doel is om de drukte op het depot beter te verspreiden. Inwoners kunnen, met uitzondering van grote hoeveelheden puin en grond, gratis gebruik blijven maken van het depot.

Wanneer gaat dit systeem in?

Vanaf 1 februari 2025 is het niet meer mogelijk om zonder afspraak naar het Zelfbrengdepot te gaan. U kunt nu alvast wennen aan het nieuwe systeem en een afspraak maken, maar pas vanaf 1 februari is dit verplicht en zal de drukte op het depot beter verspreid worden.

Tot wanneer kan ik zonder afspraak bij het Zelfbrengdepot terecht?

Tot en met 31 januari 2025.

Hoe maak ik een afspraak?

U kunt via www.zoetermeer.nl/afspraak-zelfbrengdepot online een afspraak maken.

Kan ik ook telefonisch een afspraak maken?

Ja, u kunt hiervoor bellen met de Klantenservice van de afvalinzameling. Het telefoonnummer is 14 079 optie 2.

Hoe kan ik mijn afspraak wijzigen?

U kunt uw afspraak annuleren en een nieuwe afspraak maken. Annuleren kan via de bevestigingsmail.

Kan ik op de dag zelf een afspraak maken?

Het afsprakensysteem werkt met tijdvakken. Als er op de dag zelf nog tijdvakken vrij zijn, kunt u die reserveren. Dit kan tot een half uur van tevoren. Sommige dagen zullen sneller vol zitten dan andere. We raden u aan om ruim van tevoren een afspraak te maken. Zo bent u zeker van een plek.

Kan ik meerdere keren per dag een afspraak maken?

Ja, dat kan.

Welke gegevens moet ik doorgeven als ik een afspraak maak?

U moet uw e-mailadres, telefoonnummer en het kenteken van de auto waarmee u afval komt brengen, doorgeven.

Waarom moet ik mijn kenteken doorgeven bij het maken van een afspraak?

Bij aankomst op het depot wordt uw kenteken gescand. Het systeem herkent uw kenteken en de slagboom gaat vervolgens open.

Wat doet de gemeente met mijn gegevens?

Alle gegevens worden conform de AVG-wetgeving verwerkt. De kentekeninformatie, het e-mailadres en het telefoonnummer wordt uitsluitend gebruikt voor toegangscontrole en wordt niet langer bewaard dan noodzakelijk.

Hoe ver van tevoren kan ik een afspraak maken?

U kunt 3 maanden van tevoren een afspraak maken.

Moet ik ook een afspraak maken als ik alleen oud papier en glas wegbreng?

Ja, ook dan moet u een afspraak maken. Wist u dat u oud papier, glas, textiel en plastic, blik en drinkverpakkingen ook bij u in de buurt kunt wegbrengen? Ga naar één van de milieueilanden in uw wijk. Dit kan zonder afspraak.

Hoe maak ik een afspraak als ik het kenteken nog niet weet?

Dit kan niet. Voor het maken van een afspraak heeft u het kenteken van de auto waar u mee komt nodig. Er staat een camera bij de slagboom die uw kenteken scant. Als voor dit kenteken geen afspraak is gemaakt, dan gaat de slagboom niet open.

Ik heb een afspraak gemaakt, maar ik kom toch met een andere auto. Kan ik het opgegeven kenteken wijzigen?

U kunt dit telefonisch doorgeven via 14 079 optie 2.

Moet de auto van het kenteken op hetzelfde adres als de gele milieupas ingeschreven staan?

Nee, dit is niet nodig.

Wat moet ik meenemen als ik naar het Zelfbrengdepot kom?

Naast een geregistreerd kenteken heeft u uw milieupas nodig om toegang te krijgen tot het depot.

Stel ik heb het tijdvak van 13:00 - 13:15 uur gereserveerd. Mag ik dan om 13:14 uur nog naar binnen?

Ja, het tijdvak dat u reserveert is de tijd waarin u het terrein op mag rijden.

Wat gebeurt er als ik zonder afspraak toch bij het Zelfbrengdepot verschijn?

Tot 1 februari 2025 mag u zonder afspraak nog het terrein op. Daarna krijgt u geen toegang meer zonder afspraak. Bent u na 1 februari toch vergeten een afspraak te maken? Probeer dit dan ter plekke via uw telefoon. Als er nog tijdvakken vrij zijn, kunt u alsnog terecht. Zorg ervoor dat u dit op een veilige plek doet. Bijvoorbeeld op een omliggend parkeerterrein. U kunt ook doorrijden naar Argonstraat 45 en binnen een afspraak maken bij de klantenservice van Afvalinzameling. U kunt geen afspraak maken via onze medewerkers op het depot.

Wat gebeurt er als ik mijn afspraak vergeten ben, krijg ik dan een boete?

U krijgt geen boete als u uw afspraak vergeten bent. Als u toch nog naar het Zelfbrengdepot wilt komen, moet u een nieuwe afspraak maken.

Wat als ik te laat ben voor mijn afspraak?

Probeer op tijd te komen binnen het gereserveerde tijdvak.

Wat zijn de openingstijden van het Zelfbrengdepot?

Hoe kan ik het Zelfbrengdepot telefonisch bereiken?

Dit kan via 14 079 optie 2. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 8:00 - 16:00 uur.

Wat gebeurt er tijdens de overgangsperiode?

Van nu tot 1 februari 2025 kunnen inwoners zowel met als zonder afspraak terecht bij het depot. Deze overgangsperiode geeft iedereen de tijd om te wennen aan het nieuwe systeem, zodat we op 1 februari volledig kunnen overstappen op werken op afspraak. De verspreiding van de drukte en minder files zullen ook pas vanaf 1 februari zichtbaar worden.

Het burgerberaad heeft geadviseerd om niets te veranderen aan de inzameling van grofvuil. Waarom dan toch deze verandering?

Het college heeft in 2022 al besloten dat er een afsprakensysteem komt voor het Zelfbrengdepot. Omdat het burgerberaad zich eerder dit jaar heeft gebogen over nieuw afvalbeleid is met de invoering gewacht totdat het advies van het burgerberaad bekend werd. Het burgerberaad heeft geen advies uitgebracht over het Zelfbrengdepot, daarom wordt deze ontwikkeling nu doorgevoerd.